מה גורם להתחממות ביהודה ושומרון?

ניסיון הרצח של הנעם גליק בת ה-9 מפסגות, מצטרף לשורה ארוכה של פעילויות חבלניות עוינות הולכות ומתגברות ביו"ש כלפי אזרחים וכלפי צה"ל. באף אחת מהכתבות שקראתי לא מצאתי הסבר מספק לסיבה להתגברות הפיגועים. המשותף לכל ההתקפות שהן לכאורה ספורדיות. לא מחבלים מאומנים, אלא פלסטינים שהחליטו מסיבה כל שהיא לצאת ולפגוע בצה"ל או בישראלים. החשד המיידי אמור ליפול על החמאס שמתנגד לשיחות על הסכמי-הרגיעה שהרשות וישראל מקיימות. למיטב זכרוני, כמעט בכל פעם שבהן מתקיימות שיחות רציניות החמאס ולפעמים גם חלק מארגוני הפת"ח, מעודדים פיגועים. ההתרחשות הזאת תואמת את  תורת משחקי המלחמה שמראה שכאשר קיצונים מזהים תהליכים של נורמליזציה בין הקבוצות, הם פועלים כדי לייצר מצב אלים יותר שגורם לאוכלוסיות רחבות להימנע מהנורמליזציה, ולשמר את מצב הלוחמה. המצב של התגברות הטרור מתאים לכאורה לדפוס שבו החמאס מקצין את הארועים כדי למנוע נורמליזציה.

אלא שאינני בטוח שמדובר כאן דווקא בחמאס. ביום שישי האחרון, כאשר רכבתי על אופניי בין בית-אריה לפדואל, שמעתי צעקות מהמואזין של כפר עלבון או רנטיס שנשמעו בהחלט "ג'יאהד". המואזין לא אמר זאת פעם אחת, אלא חזר על המילה כמה פעמים, בכעס ובזעם, כאילו הוא קורא למאמיניו עכשיו לקום ולפרוע ביהודים. קשה לי להאמין שמואזין יכול לקרוא בקולי קולות לג'יאהד מבלי שהרשות, שנחשבת בין הפלסטינים כיודעת-כל, תדע על כך ותמנע את ההסתה. גם אצלנו בכפר השכן: קדום, יש מסורת של כמה שנים של מאבק לשחרור אדמות. מאבק שמנוהל באחריות הרשות. זאת כחלק מניסיון של הרשות לשמור את המאבק העממי על אש קטנה, אך מספיק חזקה כדי לעלות למודעות הישראלית.
העובדה המחשידה בכל הסיפורים היא שבאף אחת מהכתבות, צה"ל והשב"כ שמן הסתם יודעים את סיבת הארועים לא מספקים הסברים מניחים את הדעת. כאילו מישהו מלמעלה מבקש מצה"ל ומהשב"כ לא לדווח על סיבת ההתחממות. את ההסברים, מספקים דווקא הפת"ח עצמו (שדובריו מתורגמים באדיבות האתר "מבט לתקשורת הפלסטינית"). כך באתר הפייסבוק של הפת"ח ניתן שיר הלל לזה שכיוון אקדח על ילדה בת 9 וירה. או שבמהלך השיחות ממשיך הפת"ח לקדש טרור.

אם גורמים בפת"ח משבחים את הטרור, ומצד שני אבו-מאזן דן עם נציגי ישראל על הסכמי שלום, כיצד הדבר מסתדר? לדעתי התשובה היא פשוטה, והיא מסתדרת עם תורת המשילות. כפי שכתבתי בתחילת השיחות, אבו-מאזן אינו מעוניין בשלום או בהסכמי-קבע. הוא מפחד מהם. הוא יודע שהוא יאבד משילות אם יפרוץ לו פתאום שלום. לפלסטינים אין יכולת משילות, והמאבק עם ישראל מסייע לפלגים הפלסטינים לשמור על אחדות. ההסכמים, אם יחתמו,  יובילו להתפתחות "אביב פלסטיני". זאת הסיבה שהרשות ממשיכה לקדם הסתה נגד ישראל. הסתה שהולכת ומניבה פירות עבור הפת"ח. ובחסותה נורות מטווח קצר ילדות בנות 9.

מה דעתכם?

מקדים את זמנו 🙂

בחלק זה, אני בודק, האם הארועים התגלגלו כפי שחזיתי בזמן כתיבת הפוסט על ההסכמים (30 ליולי 2013)

בוגי מאשים את הרשות – 25 לדצמבר 2013

נתניהו מאשים את הרשות בגל הטרור – 3 לינואר 2014

שטייניץ מעלה בכנסת את דו"ח ההסטה של הרשות – 5 לינואר 2014.

גורם פלסטיני מודיע שההסכם יביא לפיצוץ (כפי שחזיתי) – 26 לינואר 2014

 

 

Facebook Comments

21 thoughts on “מה גורם להתחממות ביהודה ושומרון?

  1. נרי בר-און

    חוץ מהשיתוף פעולה של הקיצונים (ואני חושב שאתה מתעלם מהפעילות של היהודים המתנגדים להסכמים) אתה צריך להסתכל על המאבקים הפנימיים בתוך כל צד שדוחפים את האנשים לעמדות קיצוניות ובנוסף – משא ומתן הוא תהליך של קניה ומכירה ומשמעותו שכל צד מגדיל את המחיר כל הזמן

    מה שהיה טוב שיקרה הוא וועידה פלסטינית של מומחים מהעולם ומפלסטין בה יתכננו את המדינה הפלסטינית במקום לנסות להתמקח עם הישראלים החזקים מהעם באופן מוחלט.

    Reply
    1. טל ירון Post author

      הי נרי,
      אני חושב שיש השפעה של קיצוניים יהודים שעוזרים לחמם את השטח. אבל משמעותי יותר ממנו הוא התנהגות לא נאותה של מיעוט קטן בקרב החיילים, שיכולה לגרום ליותר שנאה.

      לגבי חזון פלסטין, לצערי כבר 100 שנים שהפלסטינים משום מה נמנעים מדיון כזה. יש לך רעיונות מדוע?

      Reply
  2. מוטי פוקס

    נרי תמיד להאשים את היהודים כשמראים על אשמת הערבים בגרימת המשך הסיכסוך, מדוע?
    טל אני שואל מדוע ישראל כל פעם נכנסת לאותו הבור שמפנצ'ר לה את הגלגלים פעם אחר פעם? מדוע השמאל בישראל דורש שוב ושוב שניכנס לשם כשברור לחלוטין שהצד השני כלל אינו חפץ בכל התהליך?
    מדוע ישראל אינה עושה מה שטוב לה במקום להתעסק עם מה שאולי טוב לערבים (לדוגמא תוכנית מורדי/בנט)

    Reply
    1. טל ירון Post author

      מוטי, אני חושב שאנו הישראלים וגם האירופאים חיים בקונספציות שגויות. אנחנו חושבים שהפלסטינים חושבים כמו המערביים. אנחנו לא מצליחים להיכנס לראש של תרבות שמרנית, שיש לה בא מאפיינים אחרים לחלוטין. וכאן לכן אנו נופלים שוב ושוב לאותו בור, כי אנו לא מסוגלים לחשוב אחרת.

      Reply
  3. מורדי

    מה מפתיע בזה?
    רצח החייל בחברון לפני שבועיים הצריך את האופרציה הבאה: צלף מיומן, מקום לירי, נשק ותחמושת, ותיאום עם ההפס"ד בשטח. אלו משכו את הסמג"ד והחיילים לקו האש, ואז המחבל ירה. לכל זה קורא צה"לנו "אירוע לא מתוכנן"…
    אני קורא לזה "קול הרעם מהקריה"…

    Reply
    1. טל ירון Post author

      מורדי, כדי להיות ״צלף״ לא צריך לארגן מערך הכנה מסובך. קצת אינטליגנציה וטלסקופ מאופס. סביר להניח שהטווח היה פחות מ200 מ׳. טווח שבו קשה לפספס עם כוונת טלסקופית פשוטה.

      Reply
  4. נרי בראון

    מוטי

    לא מאשים את היהודים … וגם לא מאשים את הפלסטינים אני מנסה להסביר את התופעה של הגברת האלימות. זאת מערכת משולבת בה פעולות של קיצונים שמתנגדים לשינוי מתעוררים. אני שמח שאוטובוסים לא מתפוצצים אני עצוב שאנשים צעירים וילדים נפגעים אבל זה חלק מהדינמיקה. המשא ומתן מתקדם כך גם הפעולות של אלו שרוצים למנוע את סופו המוצהר.

    גם לאחר ההסכם תמשך האלימות ואלו שצופים שהכל יהיה רע ימשיכו לראות את ההרג והפגיעה אבל שינוי ביחסים עם הפלסטינים אמור להוביל ליציבות ובניית מציאות אחרת כזו שתהיה בטוחה יותר לכולם בסופו של דבר.

    Reply
  5. איתמר

    למה להבדיל מצד אחד הסתה ומצד שני שיחות? זה בדיוק מה שהולך ב 20 שנה האחרונות. השיחות הן חלק ממלחמתם בנו,
    הרי אם הם היו רוצים שקט כל מה שהיו צריכים לעשות זה להניח את הנשק שלהם, אבל אז כמובן לפתח לא יהיה את הכוח לרדות ולעשוק את כל ערביי השטחים.
    אז המלחמה נמשכת, עש שישראל תעיף משם את הפתח ואונר"א.

    Reply
  6. גורו יאיא

    קצת מפתיע שאתה מניח שכלל הגדה היא גוש אחד של אותו בן אדם, שפשוט התפצל. האם היית דן בכלל בשאלת הנכונות של ישראל לשלום, אם רב היה קורא לביצוע תג מחיר, או מדבר על הסכנות שבפינוי הארץ? הרי לא ייתכן שישראל, עם המודיעין שלה לא יודעת מכך שרב עושה את זה.
    אם להודות על האמת, מסתתרת כאן הנחת יסוד, שנסתרת אפילו מעיניך. אתה מניח שלישראלים (ואני אוסיף יהודים) יש זכות לחופש ביטוי, בעוד שלפלסטינים לא. מכיוון שאתה מניח שזכויותיהם של הפלסטינים הם עניין של מה בכך, שניתן לשלול אם זה לא מסתדר עם תהליך השלום.

    Reply
  7. טל ירון Post author

    בוקר טוב גורו יאיא,

    נכון שאני יוצר הפשטה, ומסתכל על "ישראלים" ו"פלסטינים", אם כי החלוקה שבה אני משתמש קצת יותר מורכבת, והיא נובעת מתורת המלחמה, ומתורת המשילות, שמחלקת את החברות לעוד כמה רכיבים. רכיבים כמו "קיצונים", "ליברלים", "שמרנים", ,אליטות" ועוד כמה מאפיינים הקיימים בכל חברה. וכמו כן הרזוליצה הפוליטית שאני נכנס אליה היא "פת"ח" ו"חמאס". כאשר בוחנים תופעות חברתיות, אין בררה אלא לבצע רדוקציה. רדוקציה כזאת שתאפשר לנו לנבא תופעות חברתיות ולהסביר מגוון רחב של תופעות חברתיות. זהו טבעו של המדע (ע"ע, קארל פופר).

    אגב, כבר כתבתי גם על אותם רבני תג-מחיר, שברור לי שהשב"כ מכיר אותם היטב. אני חייב לציין וציינתי זאת בעבר, שתמוהה מאד בעיני מדוע אין התמודדות יותר משמעותית עם אותם רבנים ידועים, שמסיתים לאלימות.

    לגבי ההנחה כי אינני מאמין בזכות ביטוי לפלסטינים, אינני מבין מהיכן אתה מקיש זאת. זכות הביטוי של הפלסטינים בעיני חשובה מאד. לגבי זכויות אחרות של הפלסטינים, כן. בהחלט אני מבין שיש מדרגיות של זכויות. אני מאמין שהזכות הגבוהה של אדם, היא הזכות לחיות (והדגש הוא על אדם). מעל הזכות הזאת, קיימת הזכות של העם שלי לחיות, ומעליה הזכות של משפחתי לחיות. אם פלסטינים מפירים את הזכות של העם שלי לחיות, אני מוכן לוותר לזמן מה על הזכויות שלהם לנוע, לעבוד וכיוב'. אם כי ברור לי שזה חייב להיות מצב זמני, ובשלב זה עלינו לחפש יחד איתם או בעצמנו, פתרון לאתגר שפלסטינים מציגים לפנינו. כן חשוב לי שפלסטיני כמוני יזכה בכל הזכויות, ויוכל להנות מחייו כמו שאני נהנה.

    הסיבה שאני חושב שזכות הביטוי חשובה לפלסטינים גם כאשר העם שלי מדכא חלק מזכויותיהם, היא כדי למנוע מהעם שלי לשקוע במצב הדוניסטי שבו הזכויות של הפלסטינים מדוכאות לאורך זמן כי כך "נוח" לנו.

    אבל גם כאן, כמו שבישראל הזכות להסתה לאלימות נשללת מישראלים, כך אני מאמין שהזכות להסתה צריכה להשלל מהפלסטינים. זאת כדי לעמוד בעקרון העליון של שימור חיים. מעבר לכך, יכולים וזכאים ורצוי שהפלסטינים ישתמשו בקולם כדי לשנות את המצב הקיים, הן בשיח הישראלי והן בשיח הבינלאומי.

    Reply
  8. נרי בר-און

    ירון,

    וודאי שהתנהגות של חיילים או מתישבים ישראלים יכולה לתרום לשנאה ולדחף לעויינות ופגיע שמגיעים לפגיע ברכוש בגוף ובנפש. אבל אי אפשר להסביר את הכשלון הפלסטיני במתינות רק על פי ההתנהגות של הישראלים כי הישראלים גם פועלים באופן חיובי ויש פעילים רבים מביעים הזדהות עם הפלסטינים ותומכים בהקמת מדינה פלסטינית.

    אני חושב שצריך להכיר בכך שהפלסטינים מפוצלים למשפחות שבטים ערים וארגונים, הם לא הצליחו ליצור ישות הומוגנית מספיק ולכן לא פעם המלחמות הפנימיות בין הפלסטינים מתועלות למלחמה בישראל כ"אוייב משותף" זה טבעי וצריך לשים לב לזה במסגרת ההסכמים ותהליך ההתהוות של החברה הפלסטינית לחברה אזרחית. לצערי אין ה"נושאים ונותנים" מכירים בכך והישראלים חשבו שאם הם בוחרים באש"ף שהיה המוצלח מכל האירגונים של תקופת אוסלו להיות מוביל האיחוד אז הם יצליחו לאחד את הפלסטינים, בין השאר בגלל שמובילי ההסכמים היו כבולים בחשיבה מערבית מודרנית של "זכות הגדרה לאומית" והם דימו את הלאום הפלסטיני כאילו הוא כמו הלאום הישראלי או האירופאי בעוד שמדובר בשלבים הרבה יותר מוקדמים של התהוות. כשאירופה היתה בשלבים האלה היא היתה במלחמות פנימיות והרג לא סופי כמה מאות שנים עד שהרעיון הלאומי התהווה במאות ה17-18 והתממש במאות ה19-20.

    לערבים הפלסטינים יתרון על האירופאים כי ההסטוריה והחשיבה האירופאית/מערבית נגישה להם ולכן תהליך ההתהוות שלהם יהיה מהיר יותר אבל את האלימות האנושית אי אפשר לאיין רק לקצר ולצמצם את השפעתה

    Reply
  9. נרי בר-און

    איתמר,

    המאבק ימשך גם אם תעיף משם את פאתח ואונרא הוא ימשך גם עם תעיף משם את הפלסטינים. הדרך העיקרית לסיים את הסיכסוך זה לעזור לפלסטינים כקבוצה להתהוות לחברה אזרחית עם תנאים נורמליים של מדינת לאום.

    Reply
  10. טל ירון Post author

    נרי, אני מסכים לגמרי לכך שהפלסטינים עדיין בשלב השבטי שלהם, ושהמאבק עם ישראל מצליח לשמר את אחדותם. לכם אני מאמין שאם אנו רוצים לסיים את הסכסוך, לעינו לסייע לליברלים שבינהם (אשר הם אלו שמאפשרים לחברה לעבור לשלב יותר הומוגני). הדרך לדעתי לעשות זאת היא לסייע בביקורת ליברלית על הרשות. ומצד שני לסייע לפלסטינים בבנין תרבות התנהלות ליברלית יותר. הביקרות תכריח את הרשות לעבור שינוי ושיפור כדי לזכות ללגיטמיות בעיני הציבור הפלסטיני. ומצד שני חונכים מהארץ ומהעולם יוכלו לסייע לרשות לעבור לתרבות ליברלית ומחוברת יותר ופחות שיבטית.

    Reply
  11. נרי בר-און

    מהנסיון שלי, אנחנו הישראלים מוכתמים בדעות קדומות. החברים הפלסטינים שלי סבלו מהצקות של המשטרה כי הם מתרועעים עם קפטן נרי מהשב"כ שעושה "נורמליזציה", כמה שזה מגוחך והזוי הם היו בסכנה.

    מה שאנחנו יכולים לעשות זה לפעול באופן יותר תקיף בסינון הגורמים שעוזרים לפלסטינים, לדאוג שגורמים פרקטיים ומנוסים בעלי הבנה של המערכת ומשאבים שאינם נמסרים ללא חשבוניות וביקורת יהיו מעורבים. מצאתי פלסטינים צעירים רבים, עם השכלה ויכולת שמבינים מה צריך לעשות, רבים מהם עוזבים (כי הטובים והחזקים יכולים לעזוב) והחברה האירופיים כמובן עוזרים להם להגר במקום ליצור תנאים לפיתוח.

    אני מאמין שאדם כמו סלאם פאייד הוא מפתח ובעתיד נראה יותר את השפעתו. הוא מחובר לגורמים נכונים ואני מאמין שהוא ישר ואמין ומצד שני יודע איך להתנהל במציאות הפלסטינית. אם יהיו תנאים הוא יוכל להיות משפיע יותר

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *