מה תפקידו של הבלוג הזה?

חברות וחברים שלום,

כאשר אינני מאמן לאיכות חיים, אני חבר בתנועה לדמוקרטיה ישירה. התפקיד של התנועה לדמוקרטיה ישירה, הוא לאפשר בעתיד הנראה לעין, מערכת שלטונית שתאפשר לציבור לקבל החלטות נבונות ביחד, ולפעול ביחד כדי לשנות את המציאות על פי רצונות כלל האזרחים.

אני עוסק בכך רבות, ומשתדל לתרום את תרומתי, הן בתחום אירגון בתנועה, והן בתחום הנעתquestion_mark_3d פרוייקטים חדשים וחשובים בעיניי.

את התורות שאני מביא לתחום הזה, אני מביא על בסיס תיאוריות שלמדתי, או על בסיס תיאוריות שאני מפתח בתחומים הרלוונטים. אלו תיאוריות בתחומים רחבים כמו פילוסופיה של הידיעה, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה פוליטית, פילוסופיה צבאית, פילוסופיה של שלום ועוד.

עם הזמן, נוצרה אצלי התחושה שהבלוג אינו המקום המתאים לשפוך את התיאוריות הללו אליו. הרגשתי, שבגלל רוחב הנושאים, אני מאבד קוראים.

לאחר מכתב שקבילתי מאביב שחר, שהפנה אותי להרצאה של סט' גודין,  הבנתי שהדרך בה אנו משנים את העולם צריכה להיות אחרת. סט' מדבר על כך שאנו פועלים בשבטים. שאנו פועלים בקבוצות שמקדמות נושאי עניין ואינטרסים קבוצתיים.

שיחה נוספת שהייתה לי עם יונתן שחם, מעיר לכולנו, עזרה לי להבין שאכן זה הכיוון שאליו אנו צריכים ללכת. עלינו ליצור קהילות שעוסקות בנושאים ספציפיים שמעניינים אותנו, ואת התחומים ההלו לפתח. יונתן דיבר בעיקר על קהילות פילוסופיה, אבל זה נכון כמובן לכל קהילה ולכל נושא רלוונטי. אם כל הקבוצות הללו ידעו לחבור אחת לשניה לצורך נושאים משותפים, יווצרו שיתופי פעולה רחבים מאד, סביב נושאים ספציפיים. כך לאט לאט, בע"ה, יווצר כוח ציבורי משמעותי.

לכוח הזה יש יתרון על פני כוח ציבורי מהסוג הזה. זאת כיוון שהכוח שנוצר בקהילות, מתגבש לאחר דיונים ארוכים, ולאחר קבלת הסכמה רחבה מאד בתוך קהילות רבות.

אם המסקנה שהוצגה כאן, היא נכונה, אזי אנו צריכים להתאסף סביב תחומי עניין, וכך גם הבלוגים שלנו. אולי הפרומט הנכון הוא להקים אגרגטורים של בלוגים, סביב נושאים מסויימים. וכאשר בלוג המקושר לאגרגטור, מציג תגית הרלוונטית לנושא האגרגציה, הפוסט יופיע באגרגטור. בעתיד ניתן יהיה גם לדרג איכות בלוג, כדי להציג בלוגים איכותיים (על פי הסטנדרט של הקהילה), במקום כבוד, ולהשאיר מקום לשאר הבלוגים במקום משני.

פרוייקט שנועד להבנות ידע קהילתי, בצורה מאוחדת, ושיעשה אגרגציה של ידע למקום קהילתי אחד, הוא פרוייקט ה-Ecclesia שכרגע קבוצה של אנשי פיתוח מתחילים לאפיין. הפרוייקט נועד גם לאפשר לקהילות להתארגן ביעילות ובמהירות לצורך פעולות משותפות

אם כך, בינתיים, מה מקום הבלוג האישי? למה הוא צריך לשמש? לקשר עם ידידים? לקשר עם בעלי עניין משותף? האם הוא צריך לחזור להיות מה שהוא… יומן המפורסם ברשת?

אשמח לשמוע הגיגיכם בנושא. אשמח לשמוע מה לדעתכם השימוש הטוב ביותר שאני יכול לעשות בבלוג.

שלכם,

טל

Facebook Comments

10 thoughts on “מה תפקידו של הבלוג הזה?

  1. ירדן

    דווקא אני מצאתי את רובן המכריע של הרשומות פה מעניינות וכך גם אני מכיר חבר שנורא התלהב מהבלוג שלך ולא נוהג לקרוא בלוגים באופן כללי.
    בחלק על האגרגטור קצת איבדת אותי. את התאוריה שהצגת על שינוי עולם אהבתי ואני אפילו מרגיש שהיא תמיד היתה אצלי אבל לא היו לי מילים עבורה.
    למזלי אני מוצא שבערך כל תחום שתבחר לכתוב כאן כנראה יעניין אותי.

    Reply
  2. ד"ר אוֹרי אמיתי

    אני משתמש בבלוג שלי כדי להביא מחשבות בקול, להתדיין עליהן ולחדד אותן.
    יותר מכך, רעיונות מגובשים פחות או יותר עומדים בעצמם. כשפוגשים אנשים חדשים לא צריך לכתוב הכל מחדש, נותנים קישור.
    ויותר מכל – זו דרך מעולה לאסוף אנשים למהפכה. זוכר כיצד נפגשנו אנחנו?

    חוץ מזה, אגרגטורים הם רעיון מצוין – אם יש לך האמצעים לגרום להם לקרות.

    Reply
  3. טל ירון

    ירדן ואורי תודה.

    אם חנן כהן יוכל לעשות משהו עד שאקליסיה תפעל, אז מצויין. אם לא, אז אקליסה תעשה זאת 🙂

    Reply
  4. איתמר

    הי טל,
    אני בעד לעשות קישור כלשהו בין בלוגים בנושאים מסויימים כמו שאתה אומר.
    בשביל להחזיק בלוג אישי שמושך ומחזיק אנשים צריך להשקיע, השקעה שלא מתאימה לכולם. אם היו יותר קוראים בכל נושא שעולה זה ישפר את הדיון ואת האיכות שלו.

    לגבי הבלוג האישי שלך.. למה לשאול אותנו ? מי יודע כמוך מה הצרכים שלך ומה המוכנות שלך להשקעה?

    Reply
  5. טל ירון

    הי איתמר,

    כן אני מסכים איתך שבלוג שמושך ומחזיק דורש השקעה. טבעת בלוגים, בהחלט יכול להגדיל את החשיפה, ואת הכדאות של בלוגר לכתוב. כיום בלוגר צריך להשקיע המון, עד שהוא הופך להיות בלוגר בעל השפעה.

    אני שואל אותכם על הבלוג האישי שלי, כי אני לא לבד כאן. מה הצורך שלך? כיצד הבלוג הזה משרת אותך? מה אני יכול לעשות שיעזור לך?

    Reply
  6. ניצן

    הבלוג האישי הוא במה לכל מיני דעות, רעיונות והערות שיש לך. כך אני מתייחס לשלי: אני כותב בכל נושא שאני רוצה ללמוד או לגבש עמדה בו ואז מפרסם בשביל שאנשים אחרים יוכלו להגיב וכך לעזור לי לשפר את העמדות (מה שלא תמיד קורה…).
    הרי לפני שאתה כותב פוסט בבלוג, אתה עובר תהליך חשיבה ארוך, נכון? עלייך להפוך מס' מחשבות שמעופפות בחלל ראשך למאמר ברור, שמציג איזה מתווה או הצעות בנושא. תהליך הכתיבה והחשיבה הופכים את הדעות שלך ליותר מבוססות ומקילים עלייך לזכור אותן. כמו כן אתה יכול דרך המאמרים לתקשר עם אנשים אחרים ולהחליף רעיונות וזוהי השבחה שלך ושל מי שמשוחח איתך.
    לפיכך, פשוט המשך לכתוב בכל נושא שאתה רוצה לגבש. זה עדיף מלכתוב למגירה או סתם להשאיר את הרעיון מבולגן וחסר כל הקשר 🙂

    Reply
  7. ירדן

    לדעתי אנשים לא מחפשים בדרך כלל בלוגים לקרוא. בנוסף, בלוגים לא מתעצבים מרצון עלידי הקוראים שלהם.
    קוראים מגיעים לקרוא רשימה בבלוג כמו כל עמוד אחר באינטרנט, בגלל המלצה או תוצאת חיפוש בגוגל.
    אם זה חיפוש, אז הם קוראים את הרשימה אם היא רלוונטית.
    אם זו המלצה, מדפדפים קצת כדי לראות אם זה מעניין אותם.
    למה המגיבים ששאלת אותם מה הם רוצים לראות פה נמצאים פה? בגלל שכנראה כבר לכדת אותנו. נשארנו אחרי המלצה כי הבנו שכנראה גם הרשימות שאחרי זו שנתקלנו בה יעניינו אותנו. הבלוג שלך מהווה חלק מעיתון אישי שכל אחד ממשתמשי הRSS בונה לעצמו.
    הציפיה שלך היא שתשמור על רמת הכתיבה או תעלה אותה, ושימשיך להיות מעניין.
    אם הפניה שלך נובעת מאובדן מוטיבציה, אז האובדן הזה בא ממך, הכותב, ולא מאנחנו הקוראים – אחרת אנחנו לא היינו פה.
    אם הפניה שלך נובעת ממיעוט קוראים, אז השאלה שלך רלוונטית עבור קהל יעד שלא נמצא פה.
    בתור קורא אני יכול להגיד שאתה עושה עבודה טובה ברשימות שלך.
    הנושאים הם שאלה אובייקטיבית שבמקרה מעניינים אותי, אבל הקריאה נוחה וקלה על העיניים בגלל שאתה עושה שימוש בתמונות, עיצוב נוח לקריאה ואתה תמציתי.
    מה שעוד טוב ברשימות היא שהכתיבה נשארת מתומצתת תוך כדי שהיא משאירה לקורא מקום להעשיר את ידיעותיו באמצעות לינקים למסמכים שונים ובעיקר ויקיפדיה כמובן.
    כך יוצא שמי שקצת מעניין אותו פשוט קורא את הרשימה ועובר הלאה, ומי שהנושא מלהיב אותו יעמיק בעצמו בלי שאתה תאכיל אותו בכפית.

    Reply
  8. טל ירון

    ניצן וירדן תודה.

    ירדן, אני שואל את השאלות בגלל, שמידי פעם אני נוהג לערוך עם עצמי ברור דרך. לא כי ירדה המוטיבציה. מוטיבציה היא שאלה של מה אתה רוצה להשיג, וזאת עדיין ל נעלמה אצלי. כשיהיה כאן שלום עולמי ושגשוג עולמיים, אצטרך למצוא מוטיבציות חדשות 😉

    Reply
  9. Pingback: מבט פילוסופי » Blog Archive » בלוגים ותפקידם החברתי

  10. עירא

    אני מסכים עם כל מילה, כולל סימני השאלה 🙂

    יש לי טיוטא מתבשלת כבר חודש על קהילות, אגב. בקרוב תצא. בינתיים רק תיקון, התעתיק הנכון הוא סת' גודאן, ושם המשפחת של אביו היה נדמה לי גולדברג והוא בחר להחליף למשהוא יותר "צרפתי". למעשה אם הוא היה נולד בארץ היה שמו בישראל "שת גולדברג" 🙂

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *