עובדי ויצמן נגד מכון ויצמן – בעיית ההכרה בהתארגנות – טל גלילי שואל ויבשם עונה

בוקר טוב לכולם,

טל גלילי שאל את יבשם שאלות על בעיית ההכרה בהתארגנות. ויבשם הציג בפני טל גלילי את נקודת המבט של מכון ויצמן. להלן ההתכתבות. אתם מוזמנים להביע את דעתכם צוחק

יבשם,
אין לי את האימייל שלך, אז אני מרשה לעצמי לפרסם את תגובתי אליך כאן.

ברמה העניינית –
אני רואה שיש פה (מצד השובתים) כאלו החוטאים בהגזמה ודרמטיזציה של תנאי ההעסקה במכון וויצמן ואני שמח על השתתפותך בדיון כדי להעמיד דברים על דיוקם.

מאידך, יש שתי נקודות שטורדות את מנוחתי.
הראשונה – השובתים טוענים שמכון וויצמן לא מוכן להידבר איתם כקבוצה. ואתה חוזר ואומר שמכון וויצמן מוכן לדבר עם השובתים (אך לא מציין שמכון וויצמן מוכן לדבר איתם כקבוצה). כך שמשתמע מדבריך שמכון וויצמן איננו מוכן לדבר עם השובתים כקבוצה מאורגנת.
ללא הסבר נוסף מצידך, אני (ואולי עוד קוראים אחרים) עלולים לקבל את הרושם שהסיבה מכון וויצמן מסרב לדבר עם התארגנות עובדים היא למען ביצוע של “הפרד ומשול”, שנועד לפגוע בתנאי עובדיו.
הייתי שמח לקבל את הזווית של מכון וויצמן, והנימוקים שמוליכים את האנשים שעומדים בראשו שלא לדבר עם התרגנות העובדים. זאת על מנת שאוכל לוודא שהשערתי מוטעית מן היסוד, ושלמעשה יש סיבה הגונה לסירובה של הנהלת מכון וויצמן לשוחח עם השובתים כקבוצה.

נקודה שניה שמטרידה אותי, היא התנערותו של המכון משבירת הברך של אחד הפעילים שהתרחשה לפני מספר שבועות.
אני רואה את המקרה כמעשה חמור מאד שאני משער שלא הייתי רוצה שיקרה לך או לבן משפחתך המנסה להפגין בעד תנאי עבודה משופרים (גם אם, ובייחוד אם, הדרישה לתנאי ההעקה המשופרים הם לשיפור מועט וזערורי בלבד).
על כן – הייתי שמח להבין ממכון וויצמן איך קרה כדבר הזה, והאם השומר המדובר שביצע את הפציעה פעל לפי ההוראות או חרג מהן.
קראתי מתגובה קודמת של המכון שהסיבה לשבירת הברך הייתה שהפעילים ניסו להפריע לטקס שהיה במקום. אפילו אם נניח שזו האמת – האם שבירת ברך נחשבת בעיני המכון כהפעלת כוח סבירה ?

אני מאד מפחד מההתנהלות הזו, וחושש לבריונות של מוסד אקדמי אשר מנהליו משתמשים במנדט הציבורי שלהם, לפעולות לא מוסריות.

אני מקווה שלא הקשיתי מידי, ולקבל התייחסות ראויה.

בכבוד רב,
טל גלילי
www.talgalili.com

ויבשם עונה:

טל, שלום, ותודה על פנייתך.

מכיוון שזו הפעם הראשונה שאני כותב אליך, אולי כדאי שאסכם בשבילך את פני הדברים עד כה. ובכן, אנא רשום לפניך:

תנאי העבודה בגן המדע מעולם לא היו "פוגעניים". הטענות שהעלו המדריכים נבדקו ואלה שנמצאו צודקות – תוקנו זה כבר. הנה מעט מידע רקע ופרטים על תנאי העבודה בגן המדע:
1. על מה נסב הסכסוך?
לצערנו, מספר מדריכים מגן המדע על-שם קלור הכריזו שלא לצורך על סכסוך עבודה. אין מנוס מלקבוע כי כמה מאותם מדריכים מפיצים בתקשורת ובציבור שקרים וחצאי אמיתות.

מדריכי גן המדע מועסקים באמצעות חוזים אישיים. בראשית ה"סכסוך", כשהתברר כי לכמה מהם יש טענות על תנאי העסקתם, נפגש עמם מנכ"ל מכון דוידסון מספר פעמים וביקש  לשמוע את שעל ליבם. הטענות שעלו בשיחות אלה נבדקו, ורבות מהן נמצאו נכונות. כתוצאה מכך תוקנו הליקויים ובמקרים מסוימים הוטבו התנאים אף מעבר לנדרש. אולם אז התברר כי אותם מדריכים מוחים אינם מסתפקים בהטבת תנאי העסקתם, וכי מטרתם האמיתית היא לכפות על מכון דוידסון לחתום עמם על חוזה העסקה קיבוצי. לצורך זה הם נעזרים בגוף שמנסה להיבנות על גבם כ"ארגון עובדים".

אחדים מהמדריכים המוחים אינם נרתעים מלבצע "במסגרת המאבק" פעולות בלתי חוקיות. כך נתון המכון למסכת התקפות ולחצים (בין היתר, הם פרצו לשטח המכון במטרה לגרום נזק ולחבל באירוע חגיגי). הם גם אינם מהססים להשמיץ והכפיש את שמו הטוב של מכון ויצמן כלפי כל,     תוך שהם מפיצים שקרים וחצאי אמיתות בארץ ובחו"ל. מטרת הפעילות הזאת אינה סיוע לעובדי גן המדע אלא קידום פוליטי אישי של הקיצוניים שבין המדריכים המוחים.
2. האם תנאי ההעסקה של מדריכי גן המדע נאותים?
תנאי ההעסקה של הסטודנטים העובדים כמדריכים בגן המדע הם מהטובים מסוגם במשק הישראלי. בין היתר:

•    מדריך העובד יום שלם משתכר – 29 ₪ לשעה.
•    מדריך המוזמן לשעות מעטות משתכר – 35 ₪ לשעה.
•    תשלום בעד שעות השתלמות – 29 ₪ לשעה.
•    השכר משולם בראשון לכל חודש בעבור החודש הקודם.
•    כל שעות השהות של המדריכים במוזיאון – משולמות.
•    המדריכים מקבלים החזר הוצאות נסיעה על-פי החוק. ביום שישי אחר הצהרים – הסעה הבייתה.
•    במידה ונפלה טעות בעבר, מבוצעים החזרי הוצאות נסיעה רטרואקטיבית כנגד הצגת הוכחות.
•    העובדים נהנים מהסדר פנסיוני בהתאם למקובל במשק.

היחס שהם זוכים לו ניתן לתיאור במילה אחת: מצוין. טענות ענייניות שהועלו, נבדקו. אלה שנמצאו נכונות, תוקנו מיד, ללא צורך במחאה.
3. האם יש נתק בין ההנהלה למדריכים המוחים?
ההנהלה לא מסרבת לדבר עם העובדים. באחרונה התקיימו מספר פגישות עם העובדים.
4. האם מכון דוידסון שולל מהעובדים את הזכות להתארגן כרצונם?
לא. מכון דוידסון אינו מונע ואינו מתנגד להתאגדות העובדים. באותה עת הוא שומר על זכותו החוקית להעסיק עובדים באמצעות חוזים אישיים.
חופש ההתארגנות מאפשר לעובדים להצטרף ולפעול במסגרת ארגון עובדים. אבל, החופש הזה לא מחייב את המעביד לנהל דיאלוג ולחתום הסכמים עם הארגון – בוודאי לא עם גוף שמעולם לא הוכר ככזה בדין.
5. האם מונעים מהעובדים את זכותם לשבות או "לנקוט שיבושים"?
לעובדים מותר לשבות או "לשבש" את העבודה, ולמעביד מותר לא לקבל עבודה חלקית. כלומר – אם עובד לא מתכוון לבצע את עבודתו, מותר למעביד לבקש ממנו שלא יגיע כלל לעבודה. לאחר שעובדים הגיעו לעבוד אבל ביצעו עבודה חלקית בלבד (תוך פגיעה בילדי בית-ספר שהגיעו לגן המדע), שיבשו הדרכות וכיוצא באלה, ביקשה ההנהלה כי מי שלא מתכוון לבצע עבודה – שלא יבוא לגן. זה חוקי, לגיטימי ומתחייב כדי לא לפגוע בקהל הילדים והמבוגרים שמגיע לגן.
6. האם ננקטה אלימות כנגד המדריכים המוחים?
שני מדריכים מוחים, בלוויית שלושה פעילים פוליטיים "מקצועיים" חדרו לשטח המכון בזחילה מתחת לגדר, במטרה לשבש אירוע. אנשי אבטחה שהגיעו למקום ביקשו מהפורצים לחזור אל מחוץ לשטח המכון. הפורצים לא נענו וניסו לחמוק מאנשי האבטחה. בשלב זה למאבטחים לא נותרה ברירה והם בלמו את הפורצים, תוך הפעלת כוח מינימלי הדרוש לבלימתם. עד לרגע זה לא קיבלנו מידע רשמי על פגיעה לכאורה באחד מהפורצים. הזכות להפגין (השמורה למדריכים המוחים), אינה כוללת חדירה לא חוקית לשטח המכון, גרימת נזקים ושיבוש פעילויות שונות של המכון.
7. האם המדריכים המוחים מפסידים את פרנסתם?
רוב המדריכים המוחים עבדו בחמשת החודשים האחרונים – לפני

תחילת ה"סכסוך" –  פחות מ-20 שעות בחודש בממוצע. חמש (5) שעות בשבוע. (אם יש מישהו שעבד יותר, זה אומר שהיו אחרים שעבדו פחות מזה). סך-כל השעות שעבדו כל כל המדריכים המוחים, יחד, מגיע לפחות מארבע משרות מלאות. אנשים אלה, העובדים בגן המדע שעות ספורות בחודש, לתקופה קצרה יחסית, תובעים עכשיו את "זכותם" להתערב בניהול הגן ולקבוע את עתידו.

והערה אחת לסיום: במכון ויצמן למדע (שאליו מסונף מכון דוידסון) עובדים קרוב לשלושת אלפים עובדים, בדרגים שונים. המכון ידוע כמעסיק הוגן במיוחד. בין היתר, הוא מעסיק עובדי ועובדות ניקיון כעובדים מהמניין, ולא כעובדי קבלן. במשך 60 שנות קיומו לא הייתה בו אפילו שביתה אחת. עובדים רבים במכון, הן כאלה המועסקים בחוזה קיבוצי, והן בחוזה אישי, עובדים בו מבחרות ועד לפרישה לגמלאות. ההזדהות של עובדי המכון עם מקום העבודה שלהם היא מהמאפיינים הבולטים של המקום. מאות רבות של עובדים, המחזיקים באמתחתם עשרות שנות ותק במכון ויצמן, מרגישים עכשיו פגועים עד עמקי נשמתם מהתנהגותם והשמצותיהם של קומץ עובדים זמניים.

Facebook Comments

2 thoughts on “עובדי ויצמן נגד מכון ויצמן – בעיית ההכרה בהתארגנות – טל גלילי שואל ויבשם עונה

  1. עמי וטורי

    חבל על זמנכם. הדובר ישוב ויתחמק. העובדות הרי לא מענינות אותם. זאת לא אשמתו הוא רק ממלא את תפקידו. כאשר נשיא מכון ויצמן יחליט לצאת מהמאה ה 19 ניזכה אולי לתשובות פחות מופרכות.

    Reply
  2. סמדר

    טל, מה שהוא כתב לך פשוט לא נכון, אני אפרט לגבי כל תנאי בסוגריים מרובעים [], ולי לעומתו יש הוכחות בצורת תלוש משכורת:

    "תנאי ההעסקה של הסטודנטים העובדים כמדריכים בגן המדע הם מהטובים מסוגם במשק הישראלי. בין היתר:

    • מדריך העובד יום שלם משתכר – 29 ₪ לשעה [3 שנים עבדתי בגן- וליום שלם, שהוא בד"כ יום חג, השכר לשעה היה 28 לשעה הראשונה ו- 21 לכל שעה נוספת. מעולם לא קיבלתי 29 לשעה].
    • מדריך המוזמן לשעות מעטות משתכר – 35 ₪ לשעה [מדריך שהוזמן לסיור של שעתיים קיבל 70 ש"ח, גם אם הוא חיכה שעתיים לפני זה לקבוצה. מדריך שביצע פעילות אחרת קיבל 90 ש"ח ל- 3 שעות, שוב- גם אם הוא חיכה עוד שעה- שעתיים לקבוצה. ימי הולדת נמשכים כ- 5 שעות, בימי שישי אחה"צ, ועליהם קיבלנו 120 ש"ח].
    • תשלום בעד שעות השתלמות – 29 ₪ לשעה [אני מוכנה להציג ליבשם מייל מאחת המנהלות שלי, מלפני חודש- בו היא כתבה לי שהשכר על השתלמות שאנו עוברים הוא 24 ש"ח לשעה. זה גם מה שקיבלנו].
    • השכר משולם בראשון לכל חודש בעבור החודש הקודם [השכר שולם עד כה בראשון לחודש, עבור ימי עבודה שהחלו חודש וחצי לפני].
    • כל שעות השהות של המדריכים במוזיאון – משולמות [עד כה לא שולמו לנו שעות על שהיה נוספת, גם אם כתבנו זאת במסגרת שעות העבודה].
    • המדריכים מקבלים החזר הוצאות נסיעה על-פי החוק. ביום שישי אחר הצהרים – הסעה הבייתה [עבדתי יותר ימי שישי מכל מדריך אחר- אף פעם לא קיבלתי הסעה הביתה. גם לא החזרי נסיעה, למרות שגרתי ק"מ וחצי מגן המדע והגעתי לשם באמצעי תחבורה שונים. אני ועוד כמה מדריכים].
    • במידה ונפלה טעות בעבר, מבוצעים החזרי הוצאות נסיעה רטרואקטיבית כנגד הצגת הוכחות [איזה החזרים בוצעו? מישהו ביקש ממני להציג הוכחות? מתי? איזה הוכחות אתה רוצה? מישהו שומר חשבוניות נסיעה במוניות שירות לשלוש שנים?]".

    טל, זה רק סעיף אחד שהיה לי זמן להגיב אליו. הטענות שיבשם כתב- הן השינויים שהם עשו בחוזים האישיים לאחר 3 חודשי מאבק- ועדיין הם לא מוכנים להתחייב שהתנאים האלו ישמרו. אף מדריך מההתארגנות- לא קיבל את התנאים האלו.

    אבל כמו שעמי כתב- יש פה טחינת מים מאסיבית, ופעולת "קופי+פייסט" מתמידה.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *