צריך עזרה לעזור לנו

אנשים, אני צריך את עזרתכם.

כמו שאתם יודעים, המצב במדינה לא טוב במיוחד. השנאה ברחובות עולה, ושני המחנות נאבקים אחד בשני, בלי יכולת להגיע להסכמות. כל צד חושב שהאחר יביא לחורבנה של המדינה. המחנות הקיצונים, רק הולכים ומתחזקים, ובאמצע, אנו כחברה משלמים. אנו משלמים בכלכלה, ובביטחון. ההייטק הישראלי, קטר העוצמה הכלכלית, נחנק. היכולת להגיע לפתרון מוסכם, הולכת ומתאדה. המצב לא נראה טוב במיוחד.

אבל אני חושב שאפשר לפתור את הבעיה.

במשך 25 שנים, השאלה של כיצד מגיעים להסכמות, מעסיקה אותי. כבר מהתואר הראשון, עניין אותי כיצד בעלי חיים, ולהקות פועלות ביחד, ומתי הן מתנגשות. חקרתי בצורה מעשית, איך מביאים ניצים להסכמה. איך יוצרים הסכמות במקומות עבודה. הפגשתי אנשי שמאל ואנשי ימין. חילונים ודתיים. נפגשתי עם פלסטינים, ונוער גבעות. אנשי חד"ש ואנשי עוצמה יהודית. למדתי כל מה שיכולתי, על הסיטואציה שבה אנו נמצאים. פיתחתי שיטות לדיון ויצירת הסכמות, וגם כמה אפליקציות ניסיוניות. באפליקציה Delib-3, יצרנו הסכמות בפורום החקלאים של "יש עתיד" באפליקציהDelib-1 יצרנו הסכמה בין בני נוער, שהתווכחו על נושא מהותי. באמצעות Delib-1, הצלחנו להביא 70 איש, להציע מגוון הצעות, ולהגיע להחלטה משותפת בתוך 5 דקות. באמצעות Delib-4, הסטודנטים שלי מקבלים כל הזמן החלטות.

התחום בו אני מתמחה, שונה מכל מה שאתם מכירים. זה אינו גישור, כי אני לא מנסה לגשר על פערים בין אנשים. זה אינו ויכוח, כי אני לא חושב שיש מי שצודק ומי שטועה. התחום נקרא דיון מושכל, או Deliberation, בלע"ז. תחום זה מתמחה ביצירת שיתופי פעולה לאורך זמן, מתוך רצון לפעולה משותפת.

אני מאמין שבאמצעות הידע, הזה, ובאמצעות אנשים ונשים חכמים וחכמות, בעלי יוזמה ויכולת עשיה, אפשר יהיה להניע את הפתרונות הללו לסקייל גדול. הבעיה היא שאני חוקר, ולא איש מעשה. אולי אני יודע הרבה על איך להתמודד עם המצב, אך אינני יודע איך להקים ארגון או תנועה שתשנה את המצב.

כדי להצליח, אני מאמין שצריכים לקרות שני דברים:

הראשון, הוא לפתח את התוכנה שתאפשר שיח ציבורי מעודד הסכמה. כבר ערכנו הרבה ניסויים עם הכלים הללו, והם מצליחים לא רע. הם מאפשרים לקהילות להגיע להסכמה די בקלות. התוכנות כולן, הן תוכנות ניסיוניות (POC). צריך להביא אותן למצב של MVP – כלומר למצב שהן יכולות לשרת את הציבור באמת. לשם כך, אני צריך שאחד/ת הסטודנטים שלי, יוכל לפתח את התוכנה, כפרויקט ראשון שלו/ה, בפיקוח שלי. יתכן שלשם כך, יהיה צורך ב-80 אלף ש"ח. (חצי שנה של פיתוח של הסטודנט/ית). סכום שבעולם ההיטק, משתווה לכמה ימים עבודה של מפתחים.

השני, הוא לבנות מערכת הכשרה וידע על איך מנהלים דיונים מכילים, קשובים ופרודקטיביים, במרחבי הרשתות החברתיות. מערכת הידע הזאת, תסייע לכל מי שרוצה לעודד דיונים מפילי חומות, שבהן הצדדים מגלים שהם לא כאלו אויבים גדולים, ושיש הרבה משותף. להקים מרכז ידע והכשרה כזאת, זה פרויקט במשרה מלאה למי שת/יבחר לעסוק בכך

זאת לא משימה לאדם אחד. אני יכול להביא ידע וניסיון של -25 שנות מחקר והתנסויות, אך אני צריך עזרה של מישהי או מישהו או מישהוהם שיעזרו לי להוביל את זה.

מה אני מבקש מכם?

  1. עצה. זאת יכולה להיות התחלה טובה.
  2. אם אתם מכירים מישהו/מישהי כזאת, חברו אותם אלי. מישהו/י שיכולים לתרום לכזה מהלך.
  3. להפיץ את הפוסט הלאה, לחברים שלכם, שאתם חושבים שהעניין יכול להתאים להם.

טל ירון: tal.yaron+delib@gmail.com

אפשר לקרוא בבלוג הז הקצת יותר על דליברציה: talyaron.com

Facebook Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *