מדוע אנו מרכלים? וכיצד הרכילות עוזרת לשפר אירגונים דמוקרטיים?

עבר זמן מאז שכתבתי בבלוג, וגם בפייסבוק לא כ״כ ניתן למצוא אותי לאחרונה. העניין הוא שאני די עסוק בפיתוח דמוקרטיה. מאז נובמבר אני עובד בפיתוח תהליכים דמוקרטיים. ממש עובד 🙂

athens1החלום שלי, הוא לראות מדינה בה כל אחד מאתנו משפיע במידה הרצויה לו. בה השלטון משרת את האזרחים ולא את המקורבים לצלחת. מדינה בה אזרחים משתפים פעולה, כדי ליצור מציאות טובה יותר. וכן, אני ממש עוסק בכך. כל כולי עסוק במימוש החלום, עד שאין לי כמעט זמן לחלוק איתכן את החלום.

יצירתה של דמוקרטיה השתתפותית. אינה דבר קל. כבר בתחילת המחקר היה ברור שיש לנו הרבה מאד אתגרים בדרך להגשמת חברה דמוקרטית. שיתוף אנשים רבים בהחלטות יכול להיות כאב ראש ענקי. תעיד על כך כל קיבוצניקית או כל מי שניסה להקים קואופרטיב. עד כמה ששמעתי לאחרונה מ"הבר-קיימא", אסיפות כלליות, הן כאב ראש לא יאומן. מקום לתסכולים. רק תחשבו על ניסיון לקבל החלטות פשוטות, כאשר כל אחד מגיע עם תפיסת עולם שונה ועם פתרונות שונים. כשיש לנו מגוון פתרונות, אי אפשר להצביע עליהם בצורה פשוטה. הצעות מרובות לא ניתן לבחור בהצבעת רוב. קשה לאנשים לבחור ביותר משתי אופציות. בנוסף, באופן טבעי, מי שהצעותיו נדחו מרגיש העדר מוטיבציה להמשיך ולהשקיע. בקיצור, קבלת החלטות בקבוצות גדולות, היא וואחד תהליך מסובך.

אבל, כן. קיימים פתרונות לבעיות שנראות לנו קשות ומסובכות. בתורת הדליברציה (תורת הדיון המושכל) התגלו והתפתחו תהליכים המאפשרים לקבוצה להתכנס להחלטות שיהיו מקובלות כמעט על כולם. הפתרונות הללו עדיין חלקיים, ולמיטב ידעתי אין ממש תהליך מלא שעובד, אך פה ושם אנו מצליחים להביא קבוצות להסכמות.

אני יכול להרצות במשך שעות על הפתרונות שמצאתי, אבל זה יגזול מאתנו את כל הכיף של הבנת התהליך כולו, לכן הפעם אתמקד בפתרון אחד לבעיה רווחת. בעיית העדר שפה משותפת.

והפתרון הוא רכילות…
בני האדם באופן טבעי, חיים בקבוצות, ולכן האבולוציה (או הקב״ה, בהתאם להשקפת עולמכם) ציידו אותנו בכלים לעבודה קבוצתית. אחד הכלים שנועד לאפשר לנו לשתף פעולה, הוא הרכילות.

לרכילות יצא שם רע. רכילות עוסקת בהכפשות, היא עוסקת במידע דל ערך, שאנשים חסרי בינה עוסקים בהם. מדורי הרכילות בעיתונים נחשבים מדורים צהובים ל"נמוכי מצח" (ביטוי שמצאו באאוגניקה – תורת הגזע). אדם רציני לא יעסוק ברכילות. התורה מצווה להמנע מרכילות "לא תלך רכיל בעמיך לא תעמד על דם רעך אני ה'" (ויקרא י"ט, ט"ז). קיטונות של בוז ניתכו על הרכילות, אך היא עדיין איתנו. מגדול ועד קטן, בין אם נרצה זאת ובין אם לאו, כמעט כולנו מרכלים. מחקרים מראים כי עבור האוכלוסיה הנורמטיבית, הרכילות תופסת שני-שליש מזמן השיחה. 66% מזמן השיחה שלנו מוקדש לרכילות. וואו!!!

אם היא כ"כ נוראה, מדוע אנו מרכלים? דנבר (ההוא ממספר דנבר), הציע שהרכילות התפתחה באבולוציה כדי לאפשר לנו לזהות "נוכלים". כלומר אנשים שמנצלים את טוב ליבנו, כדי להנות משרותינו, ובתמורה אין הם מחזירים דבר או שאינם מחזירים מספיק (Dunbar 2004). ואומנם חלק לא מבוטל מהרכילות שלנו עוסקת בתיאור "נוכלים". אנשים שאינם מתנהגים על פי אמות מידה מוסריות שאנו קבענו. אם תקראו את העיתונות (שהיא למעשה רכילות ממוסדת), תראו כמה מהתוכן עוסק בתיאור של אנשים שאינם "מוסריים" על פי הנורמות שהעורך קבע, ותבינו שדנבר עלה כאן על נושא מעניין. סמורפלד ואחרים (  Sommerfeld et al, 2007), טוענים בהמשך לאותה גישה כי הרכילות מיועדת לאפשר לנו לשמור על מוניטין של חברי הקבוצה הגדולה. באמצעות רכילות אנו יכולים לדעת לכאורה, מה טיב העזרה שאחרים יכולים להציע ועד כמה הם באמת תורמים.

על אף שהערך האבולוציוני של הרכילות לשמירת טוהר המידות של השבט נשמע סביר, אני מעריך כי רכילות נובעת מסיבות הרבה יותר פשוטות. כפי שרובכם בוודאי יודעים, רכילות יכולה להשיג את ההפך ממה שהציעו דנבר וסומרפלד. היא יכולה להציג אדם ישר כשקרן, ולהציג אדם שפל, כצדיק. רכילות מאפשרת לנו ליצור מחנות. לצבוע את בני המחנה שלנו כמוצלחים וטובים, ואת בני הקבוצה המתחרה כרשעים. כך שבפועל, לא נראה לי סביר שתפקיד הרכילות היה במקור לשמור על הצדק. הרכילות כך נראה, משמשת אותנו לדבר אחר, הרבה יותר פשוט. היא מאפשרת לנו לחלוק מידע ריגשי, ולעזור לנו להתמודד עם קשיים ריגשיים שאותם אנו חווים. על ידי כך שאנו מתארים ארועים ריגשיים, אנו גם מאפשרים לאחרים לשמוע על המקרים שלנו, ולעזור לנו בהתבוננות נוספת. היא מאפשרת לנו "לשחרר קיטור" ולעבד את החוויות הרגשיות שלנו, ובכך להקל על העומס הרגשי. היא מאפשרת לנו למצוא נחמה ומגן אצל בני בריתנו. היא בעיקר מאפשרת לנו ללמוד על תהליכים חברתיים בעולם שחבוי מעיננו. כך שהרכילות במקורה, אמורה לסייע לנו לעבד רגשות חברתיים, ולקדם לימוד חברתי. באמצעות הרכילות, אנו לומדים שהשכנה ציפורה, לא מחנכת את הילדים שלה כמו שצריך, כי בעלה אלכוהליסט.  רכילות, עוזרת לנו ללמוד על העולם החברתי. לא סתם, אנו כ"כ נהנים לראות סדרות של טלה-נובלה, בה אנו "לומדים" על חייהם האומללים של העשירים והיפים.

יתר התופעות של הרכילות, הן תוצר לוואי:

לרכילות יש גם תוצרי לוואי. אם ניחנו באישיות שמרנית (כלומר אישיות שאינה מחפשת שינוי, אלא נעזרת בהנמכת העולם החיצון, כדי שנרגיש טוב), הרכילות תשנאסוף או נפיץ תעסוק ברוע שבעולם, וכך תאפשר לנו להגדיר את עצמנו כנעלים וטובים. אם שמעתם פעם מישהו/י שמספרים לכם כל הזמן איך ההוא נפל, ההיא השטתה וההם ממש כישלון, הרי לפנכם אדם שמרני, שמסתכל על החלשים ממנו בחברה, כדי להרגיש עם עצמו טוב. אדם השואף להשתפר, בד"כ ימצא אנשים מהם הוא יכול ללמוד, מיקרים שמהם אפשר ללמוד על הצלחה, וכשלונות של אחרים, פחות יעסיקו אותו (טוב, אני מניח שזה יגדיר את רובינו כשמרנים 😉 )

תוצרים אחרים של הרכילות, היא האפשרות לארגן קואליציות. אם ניחנתם ביכולות מניפולטיביות (יכולות שרובינו רוכשים בגן הילדים), הרי שהעברת מידע-חברתי מגמתי, שבו אתם ובני בריתכם מתוארים כמושלמים, ואילו יריבכם מתוארים כנוכלים, יכול לגרום לשאר חברי הקבוצה להעדיף אתכם, ולהתרחק ממי שסימנתם כאויבים.

התוצרים החיוביים של הרכילות

Judah_and_tamarאבל לרכילות יש גם תוצרי לוואי חיוביים. כיוון שבני אדם נהנים מרכילות, הם בונים באמצעותה עולם מושגים משותף. הם יוצרים שפה, המאפשרת להם בשעת הצורך להתאחד ולפעול כגוף אחד. כאשר נבנו הנרטיבים הלאומיים, היו סיפורי הגבורה המיתיים, הבסיס עליו נבנו העמים. סיפור לאומי טוב, מלא כרימון ברכילות דשנה (התנ"ך הוא אחד מסיפורי הרכילות הנפוצים בעולם. למשל, האם ידעתם שהעם היהודי נוצר מזיווג בין זונה לחתנה? (בראשית ל"ח)). בחברה עיסקית, מאפשרת הרכילות לאדם החדש וגם הוותיק, ללמוד על מבני הכוח האמיתיים (או המדומים) בארגון. הרכילות היא "מורה נבוכים" מדהים למי שחי בארגון. על ידי הרכילות, אנו יודעים מי רב עם מי, וממי צריך להיזהר. הרכילות יוצרת עבורינו שפה משותפת. והיפה הוא שהרכילות, אינה דורשת לימוד, בין אם נרצה ובין אם לאו, היא תמלא 66% מזמן השיחות של רובינו (אולי חוץ מזמנם של האוטיסטים וההיפר-ליברלים).

מי שיידע להשתמש ברכילות בתבונה, יוכל גם לעצב ארגון חיוני ומנצח. בעולם הטכנוקרטי מבית מדרשם של "מהנדסי תעסוקה", העובד אמור להיות מנוצל עד לתא האחרון בהפקת תוצרת, ולכן במקומות "יעילים" העובד הפשוט יהיה עסוק בעבודה, ולא בשיחות בטלות. אלא שדווקא ה"שיחות הבטלות" הללו, הן אלו שבסופו של דבר יוצרות את השפה המשותפת שמאפשרת לאנשים להבין אחד את השני, ולפעול בשותפות, ולא במריבות, כפי שנהוג באותם "מקומות יעילים".

החוכמה היא לדעת איך לנהל את הרכילות כך שהרוח שתעבור בה, תהיה חיובית ובונה. את הרכילות אי-אפשר לעצור, אבל האתגר העתידי של אלו הרוצים לבנות ארגונים דמוקרטיים-יעילים, תהיה לנסות ולהבין כיצד רותמים את הצדדים החיוביים של רכילות, ומוותרים על הצדדים השליליים.

כך לדוגמא, אם נאפשר מקום בו השיח הוא פתוח, בו ניתן להשמיע ביקורת מבלי להתחבא, בו יש מקום ללמידה והמנהלים מוכנים ללמוד, לאחר ביקורת ראשונית שתנקז את הקושי. כשהעובדים יראו שיש לה תוצאות חיוביות, יתחילו העובדים גם לראות את הצדדים החיוביים, יתחילו להעביר מידע כיצד ניתן לשפר את הארגון, ולמי לפנות כדי שדברים יקרו. אם הביקורת תהיה פתוחה, לא יהיה צורך בהתלחשויות, והעובדים וגם המנהלים יוכלו לתקן בעיות ולהצליח לקדם פרויקטים ביעילות הולכת וגוברת.

הפיכת הרכילות לכוח מועיל, היא רק אתגר אחד בתוך אוסף נרחב של אתגרים הנדרשים לבנייתה של חברה דמוקרטית-השתתפותית. אני מקווה כי בבוא הזמן, אוכל להציג עוד אלמנטים נדרשים, ואוכל להראות דוגמאות להצלחתה של הרכילות.

המון הצלחה, ורכילות מענגת

טל

—-

יחוסים:

Dunbar RI. (2004). Gossip in evolutionary perspective. Review of general psychology 8: 100-110.

Sommerfeld RD, Krambeck HJ, Semmann D, Milinski M. (2007). Gossip as an alternative for direct observation in games of indirect reciprocity. Proc Natl Acad Sci U S A.

Facebook Comments

5 thoughts on “מדוע אנו מרכלים? וכיצד הרכילות עוזרת לשפר אירגונים דמוקרטיים?

  1. יורם הר-לב

    אם הבנתי אותך נכון, אתה טוען שתפקידה של הרכילות הוא להגביר את ההבנה של האחר כדי לאפשר עבודה משותפת.
    כמו בכל דיון ישנן הנחות בסיסיות (אקסיומות) שעליהן הוא מבוסס.
    אחת ההנחות המקובלות עלי כאן, היא שלכל תכונה נפוצה יש תפקיד לטובת האדם. אחרת היא לא הייתה שורדת את הסינון של האבולוציה.
    הנחה נוספת שגם היא מקובלת עלי היא שעבודה משותפת עוזרת לשרידות האדם. הנחה זו בעצם אומרת שבני האדם שורדים טוב יותר כאשר הם מאורגנים בקבוצות. לדעתי זו תפקידה של התרבות כולה ולא רק תופעת הרכילות שהיא חלק ממנה.
    מכאן ועד להסקת מסקנה שהרכילות מאפשרת הבנה טובה יותר של האחר ולכן מגבירה את שיתוף הפעולה בין אנשים המרחק גדול.
    כמו שציינת ביושר, רכילות לפעמים (בעצם כמעט תמיד) יכולה להיות מרושעת ומעודדת ריב ומדון יותר מאשר שיתוף. אם היה לה תפקיד של הגברת השיתוף, היא לא הייתה מרושעת ולא הייתה מדגישה את הצדדים השליליים של האובייקט. תפקיד של גיבוש חברה אפשר למצוא בהערצת גיבורי תרבות. אנשים המעריצים כוכב רוק או מנהיג מרגישים טוב עם חבריהם להערצה. הבעיה היא שסוג כזה של גיבוש נוגד את רעיון הדמוקרטיה.
    אני חושב שתפקיד הרכילות, כמו שגם אתה הזכרת, הוא עידוד עצמי של האדם המרכל על ידי הצגת הפגמים של האחר ביחס אליו. זו אחת הדרכים בהן תת ההכרה שלנו עושה זאת.
    עידוד רכילות לא זהה לעידוד בקורת בונה. "שיחות בטלות" לא חייבות להיות רכילות מרושעת. התרבות שלנו רואה בצדק את הרכילות כמידה רעה.

    Reply
  2. טל ירון

    בוקר טוב יורם,

    אני בהחלט מסכים שכיום רוב הרכילות היא "שטחית" או "מרושעת", אבל אלו הם לצערי תוצרים של "חברה עקומה". אנסה להדגים. מאז ראשית העידן המלוכני (משהו שהתחיל אי שם לפני 5500 שנים), כאשר בני האדם עזבו את השבט הטבעי, התחילו קבוצות בני האדם לגדול משבטים קטנים של כמה עשרות נפשות, לקבוצות שמנו אלפים ואף מאות אלפים. במערכות כאלו, כדי שהמלך ישרוד, עליו להשליט כוח והיררכיה. הכוח והרריכיה, יוצרים באופן טבעי התנגדות אצל בני האדם, אך מכיוון שהיררכיה היתה מאיימת, נאלצו בני האדם לרכל במסתרים. זאת כבר לא הייתה ישיבת השבט בה כולם הכירו את כולם. כאן היו שרים, קציני צבא, גובי מס. אנשי פקידות שאיימו על חייהם של האזרחים. וכאן, הרכילות שכנראה במקום נועדה ליצור "שפה שבטית", הפכה מקור להתנגדות סמויה לממשל.

    הדבר הזה נכון עוד יותר, במקומות עבודה מודרנים. מקומות אלו מהווים על פי רוב, מקום של משחקי כוח, אגו ושליטה. ה"עובד הפשוט" צריך להזהר מגורמי הכוח, ולכן שוב הפכה הרכילות ל"לשון הרע" מקום בו עוברות רכילויות שמערערות על עמדתו של בעל הכוח.

    גם ההערצה לאלילי-פופ, היא תוצר של חברה, שבה האדם הפשוט אינו יכול ליזום ולהשפיע, ולכן כל מה שיש לו לעשות, הוא ל"צרוך -תרבות". אילו היו בני הנוער עסוקים בבנית עתידם, כפי שעשו זאת בני הנוער של העלייה הראשונה, השניה והשלישית, הרי שמושאי ההזדהות שלהם היו חיוביים. ובמקום זאת, כיום, בני הנוער גדלים במקומות משעממים, המבקשים מהם להיות תלמידים כנועים, המשננים חומר-עלפה.

    ה"רכילות" להבנתי, היא שיקוף של החברה בה אנו נמצאים. אם זאת חברה כוחנית, תהיה הרכילות מפלט, ותהיה שיקוף של הרוע והכוח. אם זאת חברה צרכנית, תהיה הרכילות שיקוף של הצרכנות ותעסוק באלילי-נוער.

    אך אם נשכיל להקים חברה פתוחה, שבה אין היררכיה וכוח, תהיה ה"רכילות" מקום להנאה חברתית, למידה והאדרת הטוב. אם כחברה נעסוק בבניה, תהיה הרכילות מקום להערכה אמיתית של הבונים.

    מסקנתי היא שעלינו לשנות את אופי החברה לפתוחה וטובה יותר, כדי שהרכילות תהפוך לטובה, ולא להיפך. להימנע מרכילות, כדי להפוך את החברה לטובה. הרכילות, היא הגנתו של החלש. אם נבבטל את הגנתו, בעלי הכוח רק ישגשגו יותר.

    מה דעתך?

    Reply
  3. יורם הר-לב

    אני שותף לכמיהה שלך לחברה פתוחה וטובה יותר, אך אין אני שותף להערכתך שרוב בני האדם מתנגדים לכוח והררכיה. רוב בני האדם מתנגדים לשלילה קצונית של החופש שלהם, אך מוכנים לוותר על מקצת מהחופש תמורת ניהול והנהגה.
    ההיסטוריה מוכיחה את ההיפך. אם תסתכל סביבך תיווכח שזה נכון גם היום.
    אנשים סוגדים לכוח ולשררה. זו סיבת ההצלחה של הדתות. זו הסיבה שרוב בני האדם לא חיים בדמוקרטיה, אפילו אם ניתנת להם ההזדמנות לכך כמו שקרה למשל במצרים. זו הסיבה שגם רוב האנשים החיים בדמוקרטיה סוגדים למשהו. גם אם הם לא דתיים הם מוצאים גבורי תרבות אחרים לסגוד להם.
    כל פעם שמופיע 'נביא' ומנסה לשנות את תרבות הסגידה הוא מהר מאד מגלה שההצלחה מוגבלת וקצרה. אני בטוח שתוכל למצוא דוגמאות רבות לכך.
    הסיבה לכך היא שיש צורך בגבורי תרבות כדי לגבש אנשים סביבם.
    לכן אני לא חושב שרכילות היא "שפה שבטית המשמשת מקור להתנגדות" אין כל כך התנגדות לכוח ושררה (אלא אם מגזימים).

    את החלום שלך "לראות מדינה בה כל אחד מאתנו משפיע במידה הרצויה לו. בה השלטון משרת את האזרחים ולא את המקורבים לצלחת. מדינה בה אזרחים משתפים פעולה, כדי ליצור מציאות טובה יותר." יש לשבח, אך כדי לעשות שנוי תרבותי חייבים להבין קודם כול את הדרך בה חושבים ופועלים אנשים. משימה לא קלה שאני מנסה את כוחי בה בספר בשם "להבין את האחר" שאני כותב.
    מצורף המבוא לספר בו אני מתאר את הבעיה.

    Reply
  4. ירדן

    היי טל,
    אני שמח לשמוע שאתה מפתח את החלום שלך – שהוא גם חלום שלי. כמו תמיד כיף לקרוא אותך.
    רק שתדע שאני מרכל עלייך הרבה ולטובה 🙂

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *