השהיית שיפוט

אינני יודע מי רצח את הנערים אתמול במועדון ההומו-לסביות. אינני יודע האם הוא הוסת, קיבל החלטה עצמאית, או שמא מדובר בחולה רוח.

נראה על פי העדויות, שהרוצח ידע היטב במי הוא הולך לפגוע, והוא עשה זאת בצורה מחושבת. היכולת שלו להעלם, מעידה כנראה על תכנון טוב.

אבל עדיין מוקדם לקבוע, האם הרוצח, הוא יוצא העדה החרדית, או חוזר בתשובה שלקח את החוק האלוהי לידיו, או מישהו אחר עם כוונות שאינן נהירות לנו. אני אחכה ליותר מידע לפני שאכריע.

בינתיים מפריע לי מאד, הדרך שבה החברה שלנו מתנהגת. מפריע לי משפט השדה שעורכים בעדה החרדית. זה מזכיר לי ימים אפלים, ולא חברה נאורה וליברלית, שמתייחסת לעצמה ברצינות.

אין ספק שהעדה החרדית, וחברי ש"ס הסיתו לאלימות. אבל מכאן ועד להאשמה בַרצח, המרחק גדול. חבר טוב מהקהילה ההומו לסבית, אמר לי שכבר שנים שופכים את דמם. הפיגוע לא הפתיע אותם.

אני מבין את הצורך של הציבור להתלהם כנגד ההסתה החרדית. אבל אינני חושב שמשפטי שדה ולינצ'ים ציבוריים, יסעיו לנו לבנות חברה ליברלית ומתוקנת. במקום זה אני מציע שננסה להבין כיצד מתמודדים עם חברה לא דמוקרטית, החיה בחברה דמוקרטית (החרדים). איך חברה ליברלית מתמודדת טוב יותר עם הסתה של ציבור לא דמוקרטי לאלימות, ואיך החברה החילונית, מפסיקה את ההסתה נגד החברה החרדית (מי שיבחן את ההסתה החילונית, יראה לא פעם דימיון לקריקטורות מתקופה מאד חשוכה).

במקום לבצע לינצ', במקום להתלהם ולהרוס עוד קצת את החברה שלנו, הגיע הזמן ולברר דברים מהיסוד. ומוטב שעה אחת קודם.

Facebook Comments

9 thoughts on “השהיית שיפוט

  1. ניצן

    טל,

    כשמי שמבצע את ההתקפה הוא "נאור" "מודרני" ובמילותיו של ח"כ הורביץ' "הציבור החופשי", זכותו לבצע לינץ' ציבורי בכל מי שירצה. בדיוק כמו שברצח רבין כל הימין הפך להיות אשם, כך גם עכשיו נראה שאם הרוצח הוא אכן אדם דתי, מיד יעלו האשמות הישנות שהדת רוצחת, מפרידה וגורמת להתחממות גלובאלית. זה מה שקורה כאשר קבוצה ממליכה עצמה כמצפון של חברה.

    Reply
  2. דרומי

    אף אחד לא אמר שהש"סניקים הם הרוצחים.
    אמרנו שמסע השיסוי של הש"סניקים נותן לגיטימציה למעשים כאלה.
    ואם אתה רוצה – הסיבה היחידה שישי שליסל – דתי שפעל בהוראת רבנים – הוא לא רוצח השנאה הראשון בישראל, היא כי לא הצליח לו.

    ניצן – לא הדת רוצחת. פנאטים דתיים מסיתים לרצח.

    Reply
  3. טל ירון

    ניצן, אני מסכים איתך. ההתנהגות של חלק מהחברים כאן בבלוגוספריה, ושל דוברי הקהילה ההומו-לסבית היא בעייתית בלשון המעטה. זה משפט שדה מהסוג הגרוע ביותר. והדבר עוד יותר בולט בגלל הניסיון של אותו ציבור לטעון שהוא ליברלי ונאור, ועובד על פי אמות מידה של ביקורת וחשיבה רציונלית. אני חושב שכדאי שנבדוק את עצמנו. כיצד הגענו למצב הסתה והעללה כזה.

    גם במשטרה היו שמתחו ביקורת על ההתנהגות הזאת:
    "במשטרה היה מי שביקר את התנהלות מנהיגי הקהילה, שמיהרו לצאת בהצהרות על הסתה שלכאורה הובילה לרצח, "הם מיהרו עם העצרת ועם כל הסיסמאות נגד המסיתים. בכלל לא ברור עדיין שלא מדובר ברצח על רקע אישי, ולא על רקע רצון לפגוע בקהילת ההומואים והלסביות", אמר גורם בכיר במשטרת תל אביב. " (http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1104873.html)

    יחד עם זאת,
    אין ספק שיש מסיתים בציבור הדתי, שיצאו מזמן מגדר הנורמה המותרת בחברה דמוקרטית. אני חושב שהגיע הזמן לבדוק היכן בדיוק עובר הגבול בין דעות לגיטמיות, לדעות שאין חברה דמוקרטית צריכה לסבול. התחושה שלי, שרבנים שהסיתו, עבור מזמן את הגבול, ויש לנקוט כנגדם את כל ההליכים שחברה דמוקרטית צריכה להפעיל.

    Reply
  4. טל ירון

    דרומי,

    טוב לשמוע שאתה עוד חיי 🙂

    אני חושב שיש חלקים בדת, שבהחלט מטיפים למלחמות, רצח ואלימות. אלו בדיוק החלקים שנובעים מתפיסה דתית שגויה, שאומרת "אני יודע את האמת. אני יודע אותה בדיוק כמו שריבונו של עולם יודע אותה" זה סוג של חוצפה אדירה, שכל אדם דתי בר-דעת מבין את השטות שבה. אותם מסיתים פוגעים בדת, יותר משהם פוגעים בכל דבר אחר. על פי מידות דתיות, אלו אנשי שקר, שיש להתרחק מהם.

    פעם היו סוקלים אנשים כאלו באבנים. היום, אנו צריכים לפתח כלים דמוקרטיים יעילים להתמודד איתם. ולהבנתי אין בעיה לפתח כלים כאלו 🙂

    Reply
  5. איתמר

    טל,
    זו לא פגיעה בדת לומר שהיא מסיתה לרצח:

    וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת-זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה – תּוֹעֵבָה עָשׂוּ, שְׁנֵיהֶם; מוֹת יוּמָתוּ, דְּמֵיהֶם בָּם. ויקרא כ' (י"ג).

    מי שמתנגד למה שכתוב כאן, שלא יתקוף את ש"ס או יהדות התורה, אלא שיהיה לו האומץ להגיד שהבעיה היא בתורה ובאמונה בה.

    הציבור ההומולסבי בימים אלה מסית כנגד ש"ס, ולי זה נראה כמו ניצול פוליטי שלא מכבד את כבודם של הנרצחים, בסוף עוד יתברר שהרוצח עשה את זה בשם אהבה נכזבת, או שהוא היה נער מבולבל והוזמן למקום הזה לשם "בירור נטיותיו המיניות" ונזרק לבר מלא באנשים חרמנים ששמחו "לעזור" לו, ועכשיו חזר לנקום. בקיצור – צריך לחכות ולראות.

    Reply
  6. טל ירון

    הי איתמר,
    כבר מתמודד עם האיסור בתורה.
    לגבי השאר, מסכים שיש כאן הסתה כנגד הסתה… שלום גדול לא יצמח מזה.

    Reply
  7. אסף

    דיעות מהסוג שלך מכשירות את הקרקע לרצח הבא. כבר רצחו ראש ממשלה – היי, כבר רצחו 6 מיליון יהודים – בגלל האנשים ששתקו, בגלל האנשים שהסיתו, הטילו רפש, ונתנו לזוועה לקרות להם מתחת לאף. איך שלא תהפוך את זה, הכל מתחיל במילים. להתחבא מתחת לעלה התאנה של הדמוקרטיה ולהגיד – היי, רק אמרנו שהומואים הם בני מוות, לא התכוונו שמישהו באמת יעשה את זה – זו פחדנות וצביעות.

    הקהילה ההומו לסבית מתריעה כבר שנים נגד מלחמת החורמה שהכריזו עליה אנשים מסויימים שנוטלים לעצמם את הזכות לייצג את הציבור הדתי. הם אומרים את זה בשביל כותרות בעיתונים, אני לא בטוח שהחכ"ים הללו היו עומדים מאחורי המילים שלהם אם היו מביאים להם הומו ואומרים להם – קדימה, עשו בו מה שאתם מוצאים לנכון. הקהילה צועדת במצעדי גאווה, נלחמת על זכויות בסיסיות בבתי המשפט, נאבקת במדינה שתכיר בהם. הומואים משתרים בצבא, משלמים מס הכנסה, וחיים במדינה הזו כמו כל אחד אחר. לא מגיע לנו להסתתר, ולא מגיע לנו למות על הבחירה שעשינו.

    אנחנו פה כדי להישאר, תבין את זה. אנחנו לא הולכים לוותר, אנחנו לא נרכין את הראש בפני מי שמביט עלינו כחולים, ואנחנו לא נפסיק עד אשר לא ימוצה הדין הן עם הרוצח, והן עם האנשים שהכשירו את הקרקע. וזה לא משנה אם הרוצח היה יהודי, ערבי, חילוני, דתי.

    שני אנשים צעירים וטובים נרצחו, והכתובת היתה על הקיר כל הזמן. אתה יודע, לפעמים יש רגעים שבהם מגיע הזמן לשתוק, ולעשות חשבון נפש.

    היום זה אחד מאותם רגעים.

    Reply
  8. ניצן

    וואו, מצאת את האדם הלא נכון להתנגח איתו בגישה כזו… ירון בסך הכול מבקש שמתוך (מה שנראה) כמעשה של שנאה לא תיווצר עוד שנאה שרק תמשיך להרוס את החברה.
    אז תשנא, ותמצה את הדין עם הרוצח, ותאשים את העולם ואשתו על כך שהסיתו. ואז מה? אתה חושב שזה ישנה משהו בגישה כזו? כמובן שלא.

    Reply
  9. טל ירון

    שלום אסף,

    מסכים איתך ששתיקה יכולה להביא לאסונות גדולים. אבל אני אינני שותק. מי שמכיר אותי, יודע שאני פעיל חברתי, שמשקיע חלק גדול מזמנו הפנוי למען החברה הישראלית. אני מסכים שצריך לעשות מעשה, אני רק חולק על הדרך.

    אינני מסכים שיעשה שקר בחברה הישראלית. אינני מסכים שציבור שלם יוכלל ויואשם בדברים שלא עשה. אינני מסכים שיתלו את אשם הרצח הזה, עוד לפני שבית המשפט מצא את האשם, בקהילה החרדית. אני כן מוכן לכעוס על הרבנים שהשתמשו במילים מסיתות, כנגד הקהילה הגאה, אך ללא כל קשר למעשה הנוכחי (אלא אם יוכח קשר בין ההסתה לרצח). אני כן, ארצה לפעול למען קבלת השונה. אבל לא אעשה זאת מתוך שנאה. מתוך קריאת מלחמה.

    הרי לאן תביא המלחמה? לאן תביא השנאה? לכך שיום אחד יעמידו את כל העדה החרדית אל מול קיר היורים, ויחסלו את כולם עד האחרון שבהם? הרי שנינו (כך אני מקווה) אנשים שפויים, ויודעים ששנאה רק מביאה עוד שנאה.

    את מה משרתת השנאה, חוץ מאשר אנשי מדון ומשטרי איימים.

    אני חבר בחברה דמוקרטית-ליברלית. יש לנו בעיה עם החברה החרדית, ואת זה לא אכחיש. אבל הדרך לפתרון הבעיה, לא עוברת דרך שינאה, אלא דרך הידברות, הקשבה, הפעלת כוח ציבורי לגיטמי. ורק במיקרי קיצון, דרך בתי המשפט.
    שנאמר "דרכיה דריכה נועם וכל נתיבותיה שלום" (משלי ג).

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *