על צדק וחברה או כיצד ישבו דמוקרטיה ויהדות יחדיו

אחד הנושאים שמעסיקים בלוגרים כמו מקס הזועםיהונתן קלינגרכוסית עם אובססיה שואה, האזרח דרור ואותי, היא השאלה כיצד ניתן לייצר השפעה חברתית מתוך הבולגוספריה? קלינגר חושב כי הסיבה נעוצה בכך שאין לנו זנב ארוך. מקס ציין כי אנו למעשה איננו מדברים אחד עם השני אלא אחד ליד השני, ולכן נדב פרץ הקים את בלוג-דבייט. יונית מוזס (כוסית עם אובססיה שואה), תמיד אוהבת לשאול, אך איננה מספקת תשובות. ודרור מקדם פרויקת של כלכלה ברת-קיימא.

לי נראה כי עוד לפני שאנו מצליחים ליצור השפעה מחוץ לבלוגספריה, אנו נכשלים ביצירת השפעה בתוך הבלוגוספירה. דיונים שמתעוררים בבלוגוספריה גוועים להם ללא מסקנות ברורות. במסעותי אחר שינוי חברתי, הצלחתי עד כה לנהל דיון מהותי ומוצלח רק עם האזרח דרור, שחתום על האתר וויקי-קריטיק. לצערי תוצאות הדיון היו שווקי-קריטיק תשאר מוגבלת לשיח של הכלכלה האקולוגית  והכלכלה ברת-הקיימא.

להערכתי אין זה מקרה שהדיון האמיתי היחידי שהצלחתי לקיים התנהל בפלטפורמת וויקי. הפלטפורמה של וויקי מאפשרת לדיונים להתמשך על פני זמנים בלתי מוגבלים, כאשר כולם יכולים לעקוב אחר הדיון ולהשתתף בו, ולתקן בקלות אחד את השני. בעוד שבדיון בבלוגוספריה, הדיון מתאבך ונעלם לאחר מספר פוסטים או תגובות.

כיוון שכך, אני חושב שאם אנו מעוניינים בהשפעה חברתית, עלינו להעביר חלק מהדיון לוויקי. לשם כך הוקמה קהילת קוד פתוח אינטלקטואלי, שתוכל להוות בסיס לדיון מהותי ורציני, והן לגיבוש רעיונות, באופן משותף

את הנושא הראשון אני מבקש להעלות. הדיון מהווה חלק מהשיח הכלל ישראלי העוסק הן במדינת כל אזרחיה והן במדינה יהודית ודמוקרטית. סוגיה זאת נידונה רבות, ותרם נמצא לה פתרון הולם. בנושא הקונפליקט היהודי-דמוקרטי ניתן למצוא באינטרנט את גדי טאוב, רות גביזון, ואלישע הס. בנושא הדמוקרטיה היהודית והמיעוט הערבי, ניתן לצפות בסיכום של דיון שנערך במכון לדמוקרטיה (המלצה, פנו לכם כשעתיים לטובת הדיון, כיוון שלא ניתן לעצור את הסרט). כל אחד מהנושאים הללו עוסק בבעיות שמציבה השלטון הדמוקרטי, אל מול הרצון במדינה יהודית. הוא עוסק במתח שבין חילונים לדתיים, בין יהודים לערבים.

כיוון שעמדות כל הצדדים ידועות וברורות לכל הבאים בשערי הדיון (ומי שלא, מוזמן לעיין בדיונים ובסרט שציינתי). אני אציע כי ניתן לפתור את הבעיות הללו אם נבין טוב יותר מהי היהדות ומה היא הדמוקרטיה. לשם כך אני אצור דיון בין התנ"ך לג'והן לוק, ולג'והן סטיוארט מיל, שהם עמודי התווך של היהדות, הדמוקרטיה והליברליזם בהתאמה. אני אציע פרשנויות חדשות, ואתם כמובן מוזמנים להפריך את הפרשנויות שלי, להתווכח, ולהציע פרשנויות משלכם.

את הדיון אקיים בקהילת קוד פתוח אינטלקטואלי, ומדי פעם אעדכן בבלוג הנוכחי.

שלכם,

טל

Facebook Comments

4 thoughts on “על צדק וחברה או כיצד ישבו דמוקרטיה ויהדות יחדיו

  1. kusit3g

    הי. אני אמנם בחופשת אסקפיזם שאמורה להימשך עוד שלושה ימים, אבל יש לי דחף להגיב ולומר שחוץ מ"עבודה שחורה" (שתחילתה לא היתה באינטרנט), אני באופן אישי מכירה כרגע עוד כמה יוזמות אופציונליות (נמצאות בשלב מאוד ראשוני, עדיף לא להיכנס לזה עדיין) שאינן בתחומי האינטרנט, ובכל מקרה, שום דבר לא יכול להישאר בתחום הבלוגוספירה כדי לעשות אפקט. מה שכן, האינטרנט בעיני הוא כלי מצויין וחזק לבירור שאלות, רעיונות, מטרות, לקיום דיונים, ליצירת מפגשים ראשוניים בין אנשים שסביר להניח לא היו מגיעים אחד לשני בדרך אחרת ולדברים דומים (וליוזמה וקידום של קמפיינים של לחץ ציבורי, מאחר וכל התקשורת נמצאת כאן).

    וחוץ מזה, ברור שרוב היוזמות והדיונים יגוועו לפני שיקרה איתם משהו. בכל זאת, מדובר כאן בריבוי מטורף. כשמשהו יתפוס, אז הוא יתפוס, ויתרחב. וכדי להגיע אליו, צריך לעסוק בהרבה מאוד ניסוי וטעייה. וגם ניסוי ותהייה… ולגבי המשכיות הדיון, זה כמובן תלוי אך ורק במשתתפיו ובנכונותם לתחזק אותו. פלטפורמה זה עניין פחות חשוב כאן בעיני (אם כי אני חייבת לומר שהפלטפורמה של וויקי די מרתיעה אותי, לא יודעת למה).

    ובקשר לעניין השאלות והתשובות, מבחינתי, הדבר הנכון הוא לא לספק תשובות, אלא להגיע אליהן באמצעות עבודה משותפת (ואת זה אני מנסה לעשות, בניגוד לנטייה הטבעית שלי להיות מאוד נחרצת לגבי מה נכון ומה לא, לא תמיד בהצלחה, איי מאסט סיי…).

    Reply
  2. talyaron

    חופשת אסקפיזם נפלאה…
    ושובי אלינו עם כוחות מחודשים.
    כשתשובי, ולכשיבשילו היוזמות, אשמח לשמוע על היוזמות החוץ-אינטרנטיות.

    כן אני בהחלט מסכים עם רוב מה שאמרת. לגבי הרתיעה מוויקי… זה נכון, היא לא יפה כמו הבלוגים, אבל מניסיון שלי, עם קצת עבודה, ניתן לשלוט די בקלות בתחביר שלה, ואפילו ליצור בה יצרות נאות.
    אני חושב על פלטפורמה שתקשר בלוגים, וויקי, קבוצות דיון, קבוצות לא-וירטואליות ועוד. משהו שיתן לכל פלטפורמה את היכולת להביא לקהל את המיטב שהיא יכולה לתת, לטובת שינוי חברתי.
    להתראות,
    טל

    Reply
  3. Pingback: אנקדוטות » בלוגרים פוליטיים - נייט!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *