קהילת קוד פתוח אינטלקטואלי

מהי קהילת קוד פתוח אינטלקטואלי?

כל מי שעוסק בסצינה האינטרנטית מכיר קהילות קוד פתוח. באמצעות הקהילות הללו הולכת ונבנות Wiki, לינוקס, WardPress ועוד.כוחן של הקהילות לייצר מוצרים מעולים, כמעט שאינו מוטל בספק.

כמי שמתעסק בתיקון חברתי, חיפשתי גם קהילת קוד פתוח אינטלקטואלית שתיצור עבורינו רעיונות אינטלקטואלים, שיסיעו בידינו לפתור את הבעיות הרבות ההולכות ומצטברות בפתח מדינתנו. ובינתיים נדה, שום דבר. מי שמכיר את ההיסטוריה של המדע ואת המבנה של המדע, יודע כי למעשה הקהילה המדעית היא קהילת קוד פתוח, אולי הראשונה בהיסטוריה (כדי להבין את הרעיון מומלץ לקרוא את הספר The levitan and the air pump של שפר ושפין ), ואכן התוצרים של המדע כבר מוכיחים את עצמם למעלה משלוש מאות שנים. אלא שלא הכל פועל כשורה בקהילת הקוד הפתוח המדעי. במיוחד בפקולטה למדעי החברה ומדעי הרוח. כאשר נכנסים בקהילת הקוד הפתוח שיקולים של אגו רווחים ומשרות, מתחילים הקילקולים, וזה להערכתי מה שקרה במדעי הרוח והחברה. הקהילה מצד אחד תרם גיבשה כלים יעילים לייצר מוצור של ידע, ומן הצד השני מתקימים בה שיקולים של רווח אגו ומשרה. כל זה גורם לחברה של מדעי הרוח והחברה, לקרוס ולהפוך לבלתי יעילות.

כדי לתקן את הבעיה, צריכה לקום להערכתי קהילה חדשה של קוד פתוח אינטלקטואלי, שתהיה משוחררת מהבעיות של הקהילות הישנות. היא צריכה לקום על בסיס פלטפורמת האינטרנט, וכמו שאר הקהילות להתקיים ללא מטרת רווח. נראה כי המגבלה כיום היא מגבלת פלטפורמה נכונה. מצד אחד קיומן של קבוצות דיון כמו האייל הקורא, מאפשרות דיון ברובד ממוצע, ואתר כמו רשימות, מאפשר בלוגים מוגבלים, אך אין עדיין אינן מהוות פלטפורמה לקיום קהילות שוקקות.

נדמה לי שכדי להקים פלטפורמה כזאת, יש לבנות אותה על בסיס וויקי, אך פלטפורמה מתאימה תרם הוקמה. אולי אנשי הקוד הפתוח שבונים את וויקי, ידעו כיצד לבנות פלטפורמה מתאימה.

Facebook Comments

One thought on “קהילת קוד פתוח אינטלקטואלי

  1. ערן להב

    טל, מזל טוב על הבלוג החדש
    שיהיה המון בהצלחה..

    מסכים.
    פשוט ונכון, ואף מוכן לתרום את האתר-ויקי ועוד שירותים קהילתיים לכשתצטרך.

    אישית, אני סמוך ובטוח שאכתוב בו.
    אשמח גם לשמוע עוד על המודל שאתה חוקר.

    בדיוק עכשיו אני עורך מחקר קטן על מערכות לניהול תוכן המסוגלות להפשיט את יצירתו, ניהולו ונגישותו של תוכן. אשתף אותך בממצאי בסיומו ואף אוכל להעמיד לרשותך אחת ברגע שתחום/אתר זה יצבור כותבים וקוראים.

    דרך צלחה ויישר כוח
    ימים יפים
    ערן.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *