עיוות הצדק במדינת ישראל

כן, לאורך כל הדרך חשבתי שסא"ל אייזנר טעה. כן, ככל שהגיעו יותר ויותר עדויות, חשבתי שיש להדיחו מתפקידו על הפעלת אלימות מיותרת כלפי בני-אדם לא חמושים. לשמחתי הדיחו אותו, ולרגע היה נראה שיש שופטים בארץ הזאת. שיש מי שישגיח ששלחי ציבור לא יפעילו אלימות מיותרת כלפי אזרחיה ותושביה של המדינה הזאת. חשבתי. אבל אז נזכרתי שיש עוולות שלא כוסו. רק לפני שנים בודדות שלח ראש ממשלה אחד, כוח משטרה אחד, לפרק נערים ונערות ישראליות במכות. באותו יום הגיעו לבית החולים מעל 200 פצועים, חלקם פצועי ראש הסובלים מנזקים עד היום.

לא, אלו לא היו 5 פעילים סקנדינביים. אלו היו מאות בני נוער ישראלים שנאבקו על האידאליים שלהם, ובתמורה משטרת ישראל בהוראתו של רה"מ אולמרט הכניסה מאות מהם לבתי-חולים. האם יש שופט בישראל? לא בוודאי שלא. משום מה, כל מי שמדכא באלימות גורמים שמתנגדים לקונצנזוס אותו מכתיבים גורמי הכוח במדינה, אינו נענש.

אם אייזנר שילם על מעשיו, במדינת בה קיים צדק ובמדינה בה קיים חוק שווה לכולם גם ניצב ניסו שחם שהורה על אלימות כלפי מתנחלים וגם מאיר בוקובזה שפיקד על פינוי עמונה היו צריכים להיות מודחים. אולמרט גם היה צריך לתת את הדין על מעשיו בפני וועדת חקירה ציבורית.

במדינה בה הצדק קיים, כל שליח ממשלתי שפוגע באזרחים/תיירים/תושבים שלא לצורך צריך להיות מועמד לדין, ואין זה משנה מה עמדתו הפוליטית של הנפגע.

Facebook Comments

19 thoughts on “עיוות הצדק במדינת ישראל

  1. א. ארגמן ניל"י

    אני חושב שבאמת ראוי וצריך להזכיר את העוולות שנעשו לשני הצדדים, בלי קשר ל"צידוק ההיסטורי" (לכאן או לכאן), קרי – גם אם הפינוי בעמונה היה מוצדק (ואני משאיר את ה*אם* לשיקוליו האישיים של כל אחד ואחד), הביצוע לא בהכרח היה צריך להגיע למקום שאליו הוא הגיע.

    אני לא מאמין שהתקשורת מחוייבת להיות מאוזנת, ובאופן אישי אף לא מטריד אותי כל כך שהיא נוטה לכיוון השמאל – אבל בכל זאת לא אחת נדמה כי ישנם אירועים ש"מוצנעים" בצורה קיצונית יותר. המצער הוא שדווקא פינוי עמונה, שרק בדיעבד נתברר לי כאירוע קשה ויחסית גדול, לא זכה לכיסוי כה נרחב, או כפי שאמרה אילנה דיין (על הפגנה אחרת, שאודותיה בכלל לא ידעתי) : "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם עד היום נתנו ביטוי אמיתי וחזק למחאה כשהיא באה מימין. אם סיקרנו את הפגנות כפר מימון, ערב ההתנתקות, כמו שסיקרנו את המאהל ברוטשילד בקיץ האחרון."

    מה שכן, עם כל הדברים שנאמרו כאן – אני מתקשה להסכים עם המשפט האחרון. לעניות דעתי, אולמרט אמנם צריך לשבת בכלא, אבל מסיבות אחרות לגמרי. אם על כל ביצוע מביך כזה או אחר ראש ממשלה ישב בכלא, נשאר בלי מנהיגים (חדלי-אישים ככל שיהיו…)

    Reply
  2. גלילה

    התמונות מ ז ע ז ע ו ת!!!
    התנהלות כוחות-הביטחון מכפירה!!!
    בשנת 1968 צרח פרופסור לייבוביץ' את הצרחה שמהדהדת כל יום כמעט באזני: "הכיבוש משחית". זו תמונת-ההשחתה.

    אגב, האם אפשר להאשים את התיקשורת שאינה מדווחת אמת?
    האם לא נשמעה ביקורת הכתבים על התנהגות כוחות-הביטחון בזמן-אמת?

    הבה נתיחס לתמונה הכללית:
    בעמונה התגוררו 30 משפחות.
    לכוחות-הביטחון היה ידוע שיגיע אלפים מן המתנחלים לתמוך בפינוי המאחז הבלתי-חוקי.
    אני יכולה להבין ממה נובעת ההגזמה בתגובה.
    עם זאת, נראה לי שכוחות הביטחון למדו משהו מאז פינוי עמונה.
    עובדה שבמקרה של אייזנר כל הקצינים שעמדו מאחוריו לא השתמשו בכוח מופרז.

    אני חושבת שקיים הבדל גדול מאוד בין המאבק של המתנחלים למאבק של השמאל.
    המתנחלים נאבקים בהמוניהם נגד חוקי המדינה, בעוד השמאל נאבק בכלים של החוק והמשפט הישראלי.
    לכן, בגדול, המאבק השמאלני נראה בעיני יותר דמוקראטי.

    כאשר ראשי-הימין שולחים אזרחים תמימים להתגורר בשכונת-האולפנה, שאיננה חוקית, יש להם אחריות כפולה: האחת כלפי המדינה, והשניה כלפי המשתכנים שהולכו שולל.
    ועכשיו אני שומעת ברשת ב' את ראש המועצה מתבכיין: כולם נגדינו. לא איכפת לכם מבני-עמכם.
    זה לא נכון!!! זה גלגול עינים. אלה נימוקים לא ראציונאליים.

    Reply
  3. מוטי פוקס

    מאיזה צד של המפה הפוליטית נמצאים אותם גורמי כח שאינם מענישים את מי שפועל על פי האגנדה שלהם? מי הם?
    גומי שמאל בתקשורת ובבג"ץ!

    Reply
  4. טל ירון Post author

    ארגמן,

    שמח על ההסכמה בענייני שיוויון הצדק.

    אותי מטריד חוסר האיזון באמצעי התקשורת הימניים והשמאליים. המשמעות היא חוסר שיוויון בחופש היבטוי. אבל בניגוד לחבריי מימין, אינני מאשים את השמאל, אלא קורא לימניים להגביר את הדמוקרטיה ולשפר את יכולת ההשפעה של כלי התקשורת שלהם. כיום אף אחד לא מונע מהימין לפתוח כלי תקשורת יעילים (אולי למעט בתחום הרדיו, שם יש עדיין רגולציה של המדינה).

    לגבי אולמרט וראשי-ממשלה. באופן כללי אני נגד הדחה. אבל כפי שהדיחו את שרון בעקבות כשל ערכי בלבנון, אני מצפה שיהיה הליך הדחה גם לראשי ממשלות על כשל ערכי.

    גלילה,

    הימין טוען שהוא אינו פונה לבג"ץ, כי בג"ץ הוא בעל אידאות שמאליות. למעשה בג"ץ אכן כזה, וכבר כתבתי על כך. זאת אולי בין המדינות היחידות שהשופטים שלה ממונים בשיטת חבר מביא חבר. בעקבות תהליך ארוך של השמאלה של בג"ץ, נוצרה בציבור חוסר לגיטמציה לבג"ץ.

    Reply
  5. טל ירון Post author

    מוטי,

    גורמי הכוח-הפוליטי נמצאים במרכז ובשמאל המתון. השמאל הרדיקלי חוטף מכות (כפי שראינו בפרשת אייזנר) בדיוק כמו המתנחלים.

    Reply
  6. מוטי פוקס

    די די עם החוקי,
    עמונה נהרסה ברשעות שלום עכשיו שכואב לה שבונים את הארץ.
    השמאל נאבק בצורה חוקית?
    להציא עיין לחייל בבליעין זה חוקי?
    לחסום את כביש הבקעה זה בסדר אלא אם כן אתה כתום שמוחה על גירוש יהודים מתיתם אזי אתה מורשע בחסימת נתיב ציבורי?!
    הכיבוש אינו משחית, התרפסות בפני הגויים משחיתה
    הכיבוש הוא שיא הצדק (די בסיבה הקטנה שהכרוחו אותנו לכבוש את ארצנו- בצאתם למלחמה עלינו)
    אם יש משהוא לא חוקי שיפתרו את זה כמו בנגב שם לא שמעתי שמפנים את רבבות הבתים של פורעי החוק – להיפך מציעים להם תקצבי ענק לפיצויים.

    Reply
  7. מוטי פוקס

    גם כשיש רדיו ציוני ימיני – גורמים בשמאל עינם צרה בכך
    המטרה הבאה של השמאל הקיצוני: הרדיו של המתנחלים

    רדיו גלי ישראל נותן פייט רציני לגלי לצה"ל וחזוי השמיעה שלו עולים, לאט עולים גופי תקשורת מהצד הימני וגופים אחרים (אתר לאטמה, רדיו גלי ישראל, ישראל שלי, אם תרצו)
    האם אין לדרוש גם משהמאל להגביר את הדצמוקרטיה בקרבו?

    Reply
  8. גלילה

    אשמח מאוד אם הימין יפנה לדרך הפרגמטית ויציע חוקים שיבססו איזון בבחירת שופטים מהימין והשמאל.

    Reply
  9. טל ירון Post author

    מוטי,

    לא אכפת לי מה העיתונות השמאלית אומרת. אכפת לי שהימין ילמד להתבטא וליצור לגיטמציה לדעותיו. אולי הגיע הזמן שנפסיק עם תרבות ה"אכלו לי שתו לי" ונתחיל ללמוד לדבר ולהשפיע בצורה לגיטמית?

    גלילה. הימין עושה זאת. אך כל פעם שהוא עושה זאת התקשורת שרובה שמאלית (בעיקר התקשורת המשפיעה) מתארת זאת כמלחמה של גורמים פאונדמנטליסטים נגד הדמוקרטיה". לדוגמא מינוי דניאל פרידמן לשר המשפטים. חוק גרואניך, חוקים עוקפי בג"צ וכיוב'.

    Reply
  10. גלילה

    מוטי. אני מייצגת אך ורק את עצמי. וכן, נטיית הלב שלי היא שמאלה.
    אבל
    הדמוקראטיה ושלטון החוק יקרים לי למען שמירת הסדר המושתת על דיון.
    אם החוק והמשפט הישראלי יטו ימינה מדי לטעמי, אנסה בכול כוח-האינטלקט והראציו לשכנע אחרת. אולי אפילו אתעצבן, אבל בשום אופן לא אפעל בניגוד לחוק או בהתלהמות.
    מאחז-בלתי-חוקי חייב להעקר!!!
    אם הימין המתנחלי חושב אחרת – בבקשה יעלה זאת לדיון דמוקראטי, אבל בשום אופן לא יקבע עובדות בשטח. זה פלילי.

    זכותו של השמאל להתנגד. השמאל לא מעמיד אלפי-אנשים מול כוחות-הביטחון.

    Reply
  11. טל ירון

    מורדי, הדיון משפיע. לאחר שראינו כי נעשה מה שנראה כצדק עם אייזנר. עכשיו ניתן לפנות לתמונה הגדולה יותר. צדק ללא הדרה וללא אפליה לכלל שועי ישראל.

    Reply
  12. מרדכי אשר

    כרגע אין צדק. למה? מי צריך לשפוט את הפורעים במדים הללו?
    הנה התשובה:

    "חברי הכנסת של האיחוד הלאומי עמדו כחומת מגן מול פרשי המשטרה במאחז הבלתי חוקי עמונה. ח"כ אפי איתם נפגע במצחו ופונה על אלונקה שהוא פצוע באורח בינוני. ח"כ אריה אלדד נחבל בידו והתעלף". אגב לחה"כ אלדד נקבעו 10% נכות.
    מתוך כתבה ב-http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3209096,00.html
    ובמפורט יותר: "במקרה של חבר-הכנסת אריה אלדד, למשל (ר' מסגרת), התקבל התיאור הבא: אלדד נדחף לעבר דחפור, נתקע בו, נפל ממנו, התעלף ונפגע בידו. השוטרים אמרו שהכל קרה במקרה, ומח"ש קיבלה זאת. מחקר קצר של 'ארגון זכויות אדם ביש"ע' הביא רופא העיד שקרע ברצועה בכף היד כמו שהיה לח"כ אלדד לא יכול להיגרם במקרה, אלא בעקבות פעולה מכוונת של סיבוב האגודל אחורנית. מומחה לקרב מגע העיד כי זו אחת הדרכים לנטרל במהירות יריב. אלדד התעלף כתוצאה מן הפעולה הזאת. סטרוק עברה על הסרטים של מח"ש, פרֵיים אחרי פרֵיים ("יש לנו ממש מעבדה לזיהוי פלילי"), וגילתה את השוטר ואת רגע המשיכה. "אני לא מבינה למה הם לא יכלו לעשות את זה בעצמם". "
    מתוך – http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/6353

    והנה עדויות ספציפיות נוספות, מהאתר "אזרחות ודמוקרטיה של מט"ח":
    "אז אמרתי לו שלא יעיז לגעת בי. הוא תפס אותי באוזן ומשך אותי משם על הריצפה ואז לקח את האלה שלו והכניס לי אותה לתוך הבטן… העיף אותי מחוץ לבית מהחלונות המנופצים מה שגרם לחדירת זכוכיות ברגלים שלי… הם לא נתנו לחובש לפנות אותי בטענה שהם לא מסכימים שנעבור…" (אבישג שאר-יישוב, 15, חיפה, בית מספר 6)

    "… הסוסים נכנסו בנו חזק מאד כמה פעמים כשתוך כדי כך מכים השוטרים בנו באלות… הגיע יסמניק והתחיל להרביץ עם האלה כשהאלונקה בידי. 3 יסמניקים הגיעו ודחפו ובעטו בי, כשכל הזמן האלונקה ביד שלי – גם כשנפלתי כבר על הריצפה… בזמן שהייתי כבר על האלונקה הגיע יסמניק וניסה להכות אותי!.." (אלי לוואי, 20, נווה דניאל, בכניסה לרחוב הבתים)

    [ציטוט מתוך "http://www.humanrights.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=0142b4a1-5873-4c5f-b858-91eadf390f11&lang=HEB" — עדויות מעמונה מתוך אתר האינטרנט "מלחמת אוסלו"]

    והנה התוצאות: "בית משפט השלום בירושלים דחה היום (ד') את תביעתו של ח"כ אריה אלדד נגד המשטרה בגין אירוע בעת פינוי עמונה. "
    מתוך – http://www.inn.co.il/News/News.apx/180737
    "עד היום הגיש ארגון 'זכויות אדם ביש"ע' למח"ש (המחלקה לחקירת שוטרים) 100 תלונות על שוטרים. התלונות שהוגשו הן מהסוג 'הבטוח', כאלה שמגובות בראיות חזקות ושיש להן על מה להתבסס. "היו דברים איומים ונוראים שקרו לאנשים, אבל היה קשה להוכיח אותם, אז לא הגשנו".

    מתוך כל התלונות הוגשו עד היום שלושה כתבי אישום, ויש עוד כמה שהם ברמת האו-טו-טו. אחת הבעיות המרכזיות של מח"ש היא כוח האדם והאמצעים הדלים שעומדים לרשותה. עוד היום נחקרים תיקים מהעקירה בקיץ תשס"ה.

    אבל נראה שגם כאן, איכשהו המשפט המעצבן של הדודות "לא יכול הוא בן-דוד של לא רוצה" מוצא לו מקום. סטרוק מספרת על תשובות של חוקרי מח"ש כי הם אינם יכולים לזהות שוטרים מכים, והסתפקות בגרסאות שמספקים השוטרים, במקום שבו חקירה מאומצת היתה מביאה תוצאות. "
    מתוך: http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/6353

    המערכת הרקובה הזו מגובה על ידי מערכת בתי המשפט, ועל ידי התקשורת. (זוכרים את הסרטו על מתנחלת הנוסעת ברכבה ונזרקים אליה בלוקים? מה קרה מאז? כמה קודקודים הודחו? כמה זורקי אבנים נתפסו?) ומכאן הקביעה שלי: אין לי מושג מה עשה או לא עשה הסמח"ט, אולם בהחלט ברור לי שאין שום קשר בין מה שעשה לבין מה שעושים סביב זה.

    Reply
  13. מרדכי אשר

    גלילה, (12)
    לא יהיה "שלטון חוק" שמתאים רק לצד אחד. מה לא ברור בזה? הרי אחד העקרונות של שלטון החוק עליו את מדברת הוא "שכולם שווים" בפניו. הכלל הזה, שכי שמוכח בפנייך שוב ושוב – מופר באופן חד צדדי כלפי הימין. על כן, **לא** יהיה שלטון חוק, היות והשלטון אינו מעוניין שכולם יהיו שווים בפניו.
    אם באמת שלטון החוק והדמוקרטיה יקרים לך – התחילי להילחם לטובת הסיפור של עמונה. הוא אחד השיאים של הריקבון כאן. התחילי לדאוג שכולם יהיו שווים בפניו. ההצמדות שלך לדרישה החד משמעית לשמירה על מסגרת חוקית מצד מפגיני הימין – היא לא במקום כבר.

    מורדי

    Reply
  14. גלילה

    מורדי, סלח לי. אתה מתבלבל.
    מה שאתה אומר זה שאני יכולה לעשות כל פשע, להזמין כמה ח"כים, ואז אהיה צודקת. לא. זה לא נקרא שלטון חוק. זה ברדאק שמפליא אותי שח"כי-הימין לא מבינים את זה.
    הימין נמצא בשלטון כבר 20 שנה. לא?
    רוצים לשנות את שיטת-בחירת-שופטי-בג"ץ, בבקשה. לכו בדרך אותה מציע הסדר החברתי. יתכן ואתנגד לחוקים. אבל אנסה לדון על כך. לא אעמוד בגופי כנגד שומרי-החוק.

    עמונה הוא מאחז בלתי-חוקי בעליל. אתה רוצה לשנות? שנה את החוק. שכנע את הרוב במדינה שמאחזים בלתי-חוקיים יכולים להיות חוקיים.

    הרבה פעמים שמעתי את התלונה ש"בעמונה איש מהשמאל לא נזעק". מה הפלא? השמאל מתנגד להתיישבות בכלל בגדה, על אחת כמה וכמה התישבות-בלתי-חוקית.

    Reply
  15. ליאור

    אני מהצד השמאלי של המפה-והלב
    ונמאס לי מדמעות התניין של נערי עמונה,
    כשנוער מחפש אלימות,נוהג באלימות
    הוא אמור לקבל אלימות!!(וחבל שלא מקבל כדורי גומי,וגז מדמיע
    כמו הפליסטינאים שאתם לא רואים אותם ממטר)
    וה לא המקרה של אייזנר שפשוט השתולל כמו קלגס נאצי!
    במדי צהל וביזה את המדים שאני ואחרים לבשנו בשביל
    לשמור על המדינה הזו (לא יהודה ושומרון).

    Reply
  16. טל ירון

    ליאור,

    צר לי על השנאה שיש לך כלפי בני אדם. אינני מבין איך שנאה כזאת המבקשת לפגוע בבני אדם בכדורי גומי ובאלימות מתיישבת עם משהו שיכול להקרא שמאל.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *