הגברת כוח הציבור – כנסת פתוחה

אנשי כנסת פתוחה עושים עבודה מדהימה. האתר הולך ומציג עוד ועוד מידע על חברי הכנסת. הוא מציג סטטיסיטקות מרשימות על חברי הכנסת (למשל, על דב חנין). הוא מאפשר לעקוב אחר הצעות חוק (למשל תיקון לחוק הפסיכולוגים). הוא מאפשר ליצור בקלות קשר עם חברי הכנסת (יש לכל חבר כנסת רישום של אמצעי הקשר שלו, כולל פייסבוק, בלוג, טויטר ועוד).

אחד הרעיונות מאחורי כנסת פתוחה, היא לחזק את הקשר בין חברי כנסת לציבור. רעיון שאמור לחזק את הדמוקרטיה בישראל. לכן החלטתי לנסות לבדוק את הנושא.

ראיתי שיש הצעת חוק מעניינת (תיקון לחוק הפסיכולוגים), שנועד לאפשר לפסיכולוגים לא קלינים גם לטפל בפיסכוטראפיה (תמצית ההצעה). ההצעה עברה לוועדה, ברוב גדול 44 מול 4. ניסתי להבין מדוע שהמיעוט יתנגד. ולכן פניתי לדב חנין דרך הפייסבוק שלו, וביקשתי להבין את הרציונל.

אם הוא ישיב לי, אפרסם זאת כאן.

אני מניח שלהתפתחות כנסת פתוחה תהיה תרומה גדולה להתפתחות דיון שקוף בכנסת. לאנשים יהיה קל יותר לעקוב אחר מעשי חברי הכנסת, וחברי הכנסת יראו שעוקבים אחר הצבעותיהם בנושאים גדולים וקטנים.

יותר מזה, אני חושב שניתן להעצים את ההשפעה של הציבור, על ידי יצירת שאילתא משותפת. אם לדוגמא, חבר כנסת יקבל שאילתא מ1500 אנשים, אני בטוח שהוא ידאג לענות, כדי לצבור אהדה בקרב קהילם רחבים (או לפחות לתת לגיטמציה להחלטתו).

אולי, הצעד הבא, הוא לדעת לבנות שאילתות, ולנהל דיון לגביהן עם חברי הכנסת? מה דעתכם?

Facebook Comments

6 thoughts on “הגברת כוח הציבור – כנסת פתוחה

  1. האזרח דרור

    אתר באמת מעולה. אני מבין שהם סידרו את הנושא של קשר בין חוקים לבין הצבעות.

    לדעתי חסר שם נושא של "איך משתמש יכול להיות מעורב" – כל אחד שם גולש עם עצמו וקשה ליצור שיתופי פעולה. מקווה שזה ישתפר.
    ניסיתי ללמוד דג'נגו אבל לא הצלחתי להתקין, מקווה לחזור לזה עוד כמה ימים.

    עוד רעיון לפי'צר – ליצור קבוצות של אנשים בעלי דעה מסויימת – לדוגמה "אנשים מסיעת מרץ" או "אנשים בתל אביב שאוהבים אופניים" – ומזה אפשר לראות איזה חברי כנסת הקבוצה (או המשתמשים ) אוהבים, איזה נושאים מכוסים שם וכו'. באופן דומה אפשר לבצע פורטלים מקצועיים כמו פורטל כלכלה, פורטל סביבה ופורטל מדיני שיתמקדו בנושאים מסויימים.

    Reply
  2. טל ירון Post author

    הי דרור,

    זה נשמע לי רעיון מצויין.
    ניסתי לעשות זאת ידנית. למשל ליצור דף Fans בפייסבוק, ולקשר אותו לדף בכנסת פתוחה, אך אני לא יודע איך לעשות זאת. אולי צריך איזה פורום מיוחד לכך…

    אולי צריך מכנסת פתוחה, לייצר קבוצות בעד ונגד החוק, ולראות האם הן יודעת להתארגן לתמול, או להתנגד להצעת חוק.

    למשל, אם תהיה הצעת חוק "לממן על חשבון האוצר, טיול לאחר הצבא לכל בוגר בישראל". יוקמו שני פורומים, שבהם המתדיינים ינסו לשכנע (למשל לבנות דף ויקי המסביר את העמדה), ומתחת לדך הויקי, יהיו פתוחים פורומים לדיונים. מתחת לדף העמדה, יהיה כמה תומכים וכמה מתנגדים לכל עמדה. התומכים ינסו לתמוך בחברי הכנסת שבעד ההצעה, והמתנגדים יתמכו בחברה הכנסת נגד העמדה… זה נראה לי יכול חזק את השפעת הציבור, וכן יאפשר קבלת החלטות מושכלות.

    מה דעתך?

    Reply
  3. מומיק

    אהלן טל,

    כמי שהתחיל את הדרך (תואר ראשון בפסיכולוגיה) אני מבין את המתנגדים להצעה ושמח שהם קיימים, ואסביר: על מנת להיות פסיכולוג קליני היום, דהיינו מטפל, עליך לעבור דרך חתחתים ארוכה ומפרכת. בגלל שטיפול הוא מקצוע רציני, מעין "רופא לנפש" אם תרצה- היינו כולנו רוצים שכל פסיכולוג יעבור הכשרה ארוכה, טורק הטובים ביותר והמתאימים ביותר יתקבלו. מי שחפץ לטפל יכול להיות עו"ס מן המניין, אולם אם כל מי שסיים תואר שני בפסיכולוגיה (גם אם היא נויורפסיכולוגיה) יוכל לטפל- איכות המטפלים תרד, ורמת הפיקוח תרד גם היא במקיבל…

    Reply
  4. טל ירון

    הבנתי. אם כך, מדוע 44 תמכו? זה נשמע לי מוזר שתהיה כזא תמיכה רחבה, במשהו שאין לאף מחנה אינטרס ישיר לקדמו. לא נראה מוזר?

    Reply
  5. יונתן שחם

    יכול להיות נחמד גם לנתח את היחס בין מספר הצעול החוק לאלו שאכן התקבמו בתהליך החקיקה, כדי להחליש את התופעה של הצעת חוקים לשם כותרות בתקשורת.

    Reply
  6. טל ירון

    הי יונתן, מעביר את הצעתך לאנשי כנסת פתוחה.

    אגב, איזה כלי היה חשוב לך, כדי לראות אילו ח"כים תומכים בנושאים החשובים לך? (לדוגמא, אפשרות לחפש את כל הח"כים שתומכים בעזרה סוציאלית, או כל הח"כים האוניברסליסטים, וכיוב')

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *