פלורליזם ופרספקטיבזם

סרטון חמוד שניצן שלח לי (כחלק מהדיון החשוב שנערך כאן). בסרטון נראה אדם שמתחזה לטומס פיין, מהאבות המייסדים של ארצות הברית. הוא מנסה להציג מה היה אומר טומס פיין, אילו חיי כיום. נדמה לי שהאיש מנסה לחזק את גישת הפלורליזם התרבותי, והאחדות תחת שפה משותפת, חוק משותף וערכים משותפים. בעיניי הרעיון בעייתי. אני עצמי כנראה פרספקטיביסט. אולי יצא לי להסביר מה זה פרספקטיבזם. בינתיים תהנו:

Facebook Comments

5 thoughts on “פלורליזם ופרספקטיבזם

  1. ירדן

    הוא נותן בהתחלה טיעון טוב שצריך משהו מאחד למדינה, ומשם רץ בלי לעצור להסביר עד ללמה הדמוקרטים הם מקור הרוע ומה שהורס את ארה"ב.

    אחת השאלות הבסיסיות בכל ויכוח כנראה היא מהי קהילה? האם מדינה היא הקהילה שלי? האם השכונה שלי?
    אם ארה"ב אינה קהילה, אז כנראה יש בתוכה כל מני תתי-קהילות עם ערכים שונים שמסכימות שעדיף לעבוד ביחד תחת ממשל פדרלי מאשר בעצמאות מלאה.
    אם ארה"ב היא הקהילה של כל יושבי הארץ הזו, אם כך אין תפקיד מיוחד למדינה ולמחוז בו אתה חי בארה"ב – כמו המצב בישראל.
    הדבר הזה נכון לגבי כל מדינה בעולם.
    האדם הזה טוען שלא יכולה להתקיים מדינה שלא על פי מדינה אחת ומאוחדת דוגמת ישראל – ולי זה נראה שהוא מתעלם מזה שארה"ב אינה מדינה אלא איחוד מדינות. הוא גם מתעלם מקיומן של מדינות כמו שוויץ, בה יש בני לאומים שונים עם שפות שונות ותרבויות שונות – והיא מדינה מהיציבות והמוצלחות שיש.

    Reply
  2. טל ירון Post author

    הי ירדן,

    מסכים לחלוטין. בכך הוא מחזק את המשטר הפדרלי, ויוצר מבנה כוח ריכוזי וחזק מאד (החזק ביותר בעולם). יאמר לזכותה של ארה"ב שהיא בכ"ז מאפשרת חרות רחבה מאד (אלא אם נתקלת בשוטר אמריקאי, בסיטואציה לא טובה).

    הטענה הזאת, היא שתורגמה בסוף לכוח האלים מאד שהפעילו פדרציה על מדינות הדרום במלחמת האזרחים. מדינות הדרום ביקשו לפרוש מהאיחוד, כיוון שהאינטרסים שלהן היו שונים מהאינטרסים של הצפוניות (בעיקר סביב העבדות – ככוח עבודה זול, להתפתחות הדרום החקלאי). הדרומיים טענו שהפדרציה היא וולונטרית, ויש להם זכות לעזוב. הצפוניים לא חשבו כך, והשתמש בכוח הזרוע כדי לכפות על הדרומיים אחדות….

    Reply
  3. ניצן

    ירדן,

    הוא מעלה כמה נקודות טובות כנגד הדמוקרטים, אך נעזוב זאת כרגע.
    הטענה שלו היא שיש משהו שצריך להיות החוט המקשר בין כל הקבוצות במדינה: ותהיה המדינה עצמה קהילה אחת (כמו יפן שהיא כמעט טהורה אתנית) או ארה"ב, שהיא מקבץ לאומים ותרבויות. בכל מקרה, ללא קו מאחד המדינה תתפרק והבאת את ההוכחה הטובה ביותר- שוויץ! עשרות קנטונים, 4 שפות, כך וכך תרבויות ובכל זאת היא משגשגת. למה? משום שיש להם חוקה, שירות לאומי ומורשת תרבותית שבכל זאת מאחדת את הקהילות השונות בה.

    Reply
  4. ירדן

    "למה? משום שיש להם חוקה, שירות לאומי ומורשת תרבותית שבכל זאת מאחדת את הקהילות השונות בה." – לי זה נשמע שהוא רוצה לשמור על הרבה יותר מהדברים האלו. אני לא חושב שיש מחלוקת שצריך משהו מאחד, אני חושב שהמחלוקת היא עד כמה.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *