מתוך On Deliberation
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

ראשית האינטרנט[עריכה]

המלחמה הקרה[עריכה]

רוב רובם של האנשים אולי אינם יודעים או מודעים לכך, אך אחת הסיבות המרכזיות שנוצר האינטרנט בארה"ב היא המלחמה הקרה בינם לרוסיה, שבו הרוסים איימו על האמריקאים בשימוש בנשק גרעיני. האמריקאים אשר לא ידעו איך להתכונן ולהיערך לדבר שכזה, מה שאילץ אותם (הממשל האמריקאי) לחשוב על דרך שבו הם מגבים את כל הנתונים החשובים להם, כמו: תשלום מיסים, דו"חות, גיבוי נתונים צבאיים ועוד. שימוש נוסף שקשור בשל אותה סיבה (מתקפה גרעינית), הפחד שרשת הקשר תקרוס ולא תעבוד בזמן מלחמה גרעינית. הרעיון המרכזי שהנחה את האמריקאים היה יצירת דרך תקשורת חדשה, שבזכותה אפשר להעביר מידע וזאת על גבי שליחת מנות קטנות של מידע דרך מחשבים אשר ששימשו את צבא ארה"ב כבר באותם ימים. וזהו למעשה מה שהוביל לפיתוח האינטרנט בצבא ארה"ב ובשלב מאוחר יותר בעולם כולו.

הסבר כללי מאד, מבלי להסביר כיצד האינטרנט מצליח לפתור את הבעיה: 80 טל ירון 00:33, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

מיתוג מנות[עריכה]

פיתוח האינטרנט על ידי מיתוג המנות[עריכה]

אם היום כמעט בכל בית/משרד משתמשים על בסיס יומי באינטרנט שהפך להיות דבר בלתי נפרד מחינו כל זאת הודות לפיתוח שהמציאו המדענים "דונלד דיוויס" ו"פול ברן" בתחילת שנות ה-60 -שיטת "מיתוג המנות". מיתוג מנות זוהי טכניקה להעביר תשדורת שלא מיועדות לה מראש מסלול פיזי בין המוקד ליעד אליו היא צריכה להגיע, זאת בזכות שהיא מנותוות על גבי קווי תקשורת שיתופים. מנה(חבילה) היא אוסף של נתונים שמצורפים אליו כתובת המקור והכתובת של היעד, המסרון שנשלח לצומת המיתוג הבא ומשם הוא מועבר הלאה עד שהוא מגיע ליעד הספציפי הכוון. גם כיום רשת האינטרנט פועל בשיטה זו.

עדיין, הסבר כללי מאד. בלי לפרט מי אחראי, או כל מידע אחר. טל ירון 00:34, 1 בנובמבר 2015 (MDT) (80)

בעיית שלושת המסופים[עריכה]

באוקטובר 1962, מחלקת ההגנה של ארצות הברית ניסה לקדם רעיון שיוכל לתקשר יותר מהר בין כלל המשרדי המדינה, שכן באותו הזמן משתמשים תיקשרו בין מסוף למסוף. מי שהופקד על פתרון לבעיה היה ראש חטיבת המחקר המתקדם במחלקת ההגנה של ארה"ב, ג'וסף ליקלידר, שכפתרון לבעיה המציא את כתובות ה-ip, שגרם לכך שלכל מסוף תהיה כתובת אינטרקטיבית סופית שהיא תוכל להגיע אליו, ללא מגבלה של מסוף למסוף.

כנ"ל, הסבר קצת יותר מפורט נדרש (80) טל ירון 00:35, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

יצירת שפה אוניברסלית[עריכה]

רשת הארפנט[עריכה]

רשת הארפנט התחילה לפעות בשנות ה-60 והוקמה במטרה לשרת גורמים צבאים ואת משרד ההגנה האמריקאית, מטרתם הייתה שיתוף מידע והגנה על המידע במקרה של מלחמה או התקפה גרעינית ב-1969 הוקמה לראשונה רשת ששימשה גם גורמים אקדמאיים ,אונברסיטאות אך אולם שקשורות באופן ביטחוני. מאחר והרשת הוקמה ושימשה לצרכים ספציפיים, מאוחר יותר ב-1970 הורחב השימוש לגורמים פרטיים ואזרחיים, אוניברסיטאות התחילו להשתמש בה לצורכיהם הפרטיים ובנוסף לצורכי מחקר. הצטרפו גורמים ממשלתיים,גורמים פרטיים כגון חברות עסקיות.

קצת יותר טוב, יש יותר פרטים ותאריכים: 90 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)


הופעת פרוטוקול NCP והתרחבות האינטרנט לגופים פרטיים[עריכה]

ה - Network Control Program או בראשי תיבות NCP,הובא לידי שימוש בשנת 1970.פרוטוקול זה סיפק שירותי תקשורת בין מחשבים עבור יישומים. הוא היווה את הבסיס לרשת האינטרנט המוכרת כיום והחליף פרוטוקול ישן יותר בשם BBN-1822.

יותר פרטים, ויש צורך בהסברים 80 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

התרחבות האינטרנט לגופים פרטיים[עריכה]

ב1970 השימוש באינטרנט התרחב גם לגופים פרטיים. משרד ההגנה האמריקאי החליט להעניק תקציב לשתי אוניברסיטאות - MIT ו UCLA על מנת לבחון אפשרות של חיבור שני מחשבים בתקשורת. בנוסף,החלו להשתמש באינטרנט גם גורמים ממשלתיים וחברות עסקיות.

קצר מאד, וחסרים יותר פרטים: 80 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

הופעת הדואר אלקטרוני[עריכה]

צורת התקשורת של הדואר אלקטרוני שמשמעותו העברת מסר ממחשב למחשב החלה בשנת 1971.תוכן הדוא"ל יכול לכלול פורמט טקסט ,קבצים ערוכים ותמונות. הסמל המייחד את כתובת המשתמש בדוא"ל הוא "@" הנקרא שטרודל או כרוכית (בעברית). תחילה מערכת הדוא"ל פעלה באוניברסיטאות,שימשה העברת מסרים בין מדענים שהעבירו מסרי בדואר אלקטרוני באמצעות כבלים באורך קילומטרים,לראשונה בישראל הופיע הדוא"ל בשנת 1980 באוניברסיטת בן גוריון.במהלך השנים כלי זה התפתח עוד ועוד הפך להיות כלי עבודה ושיווק נפוץ ויעיל והחליף בכך הרבה משירותי הדיוור המודפסים.

פירוט טוב יותר, תודה: 95 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

1983- יצירת DNS[עריכה]

שם תחום המערכת (DNS) נוצרה על ידי פול מוקאפטריס בשנת 1983 באוניברסיטת קליפורניה, אירווין. נוצר כדי לבטל את הצורך באנשים לזכור כתובות IP כאשר האינטרנט מתרחב וזה הפך להיות בלתי אפשרי לזכור את כולם. זוהי מערכת הפצה שם למחשבים, טלפונים ניידים או כל מערכת שדורשת שימוש באינטרנט. DNS היא בעצם מערכת תרגום שמאפשרת לאנשים לחפש באינטרנט באמצעות שפה שהם מבינים. כאשר אתה מקליד בכתובת אתר, למשל www.facebook.com, ה-DNS שלך מחפש זכרונה לאתר שהקלדת ולאחר שמצא אותה, מתרגמים את האתר לכתובת IP שלו (69.63.176.0) ואז ממשיך להעביר אתכם לאתר.

מצויין. מידע טוב עם הדגמות: 100 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)


המשחק הראשון ברשת- 1983:[עריכה]

משחק הרשת הראשון פותח בשנת 1983 ע"י חברת “SuperSet Software”. שם המשחק היה - “snipes” ומטרת המשחק הייתה לשלוט על הייצור שלך ע"י הזזתו בתוך המבוך ולהרוס סנייפס או להרוג שחקנים אחרים. משחק הסנייפס פתח פתח למשחקי המחשב המודרניים. במשחקים אלו הייתה גרפיקה צבעונית, אפשרות משחק מגוף שלישי. תפעול המשחקים הללו היה בעזרת המקלדת ולא כמו היום, שברוב המשחקים, העכבר הוא זה שעושה את רוב העבודה במשחק. גילוי זה היה חשוב מכיוון שעכשיו היה אפשר לא רק לגלוש באינטרנט ולחפש מידע אלה גם לשחק, הרשת שימשה גם להנאה- משחק.

מידע טוב מאד, חסר פירוט על אנשים וטכנולוגיה ששימוש לייצירת המשחק: 92 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)


הבנת הסכנות של הרשת ופיתוח האנטי וירוס[עריכה]

ב1988 עוד טרם עידן האינטרנט הביתי פותח האנטי וירוס הראשון שנועד להתמודד עם יותר מווירוס אחד בו זמנית ושמו היה AntiVir. מתוך הבנה שתחילת עידן האינטרנט תביא איתו גם חשיפה גבוהה יותר לווירוסים הנשלחים על גבי הרשת. הנגזרת של תהליך הזה גרם לחברות המפתחות אנטי וירוס, לעדכן את בסיס הנתונים של התוכנות דרך האינטרנט. אגב תעשיית ההייטק הישראלית הייתה בין המדינות הראשונות לפתח תוכנות אנטי וירוס. בין החברות המוכרות ניתן למצוא את חברת "אלישים", "BRM" ומאוחר יותר גם את חברת צ'ק פוינט.

מידע רחב: 95 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

התפתחות מסמכים ומידע ברשת[עריכה]

התקדמות משמעותית בהתפתחות האינטרנט[עריכה]

במהלך השנים ישנם מדענים ואנשי הייטק המנסים לשדרג את התפתחותה של האינטרנט בעולם. ב1989 המציא מדען בשם טים ברנרס את השיתוף מסמכים ומידע ברשת . השיתוף והמידע ברשת בעצם נותנים לנו לראות את הצגת המסמכים הנשלחים באינטרנט. מה שעזר למדען לסיים באופן מושלם את ההמצאה היא להוסיף שפה אינטרנטית משותפת שכולם ישתמשו בה להצגת המסמכים. וכי כל מסמך או קישור שיתפרסמו בשפה אינטרנטית אחידה תאפשר למדינות שונות לתקשר בניהם ולהעביר מידע או מסרים משותפים שכולם יבינו כאחד.

חסר מידע, למשל שהשם של השיטה נקרא HTML. ציון 85 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

האינטרנט בישראל[עריכה]

EMOS-1[עריכה]

ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שהצליחה לשים את ידיה על הפטנט המהפכני ביותר עד היום, האינטרנט. בשנת 1990 ישראל, טורקיה, יוון ואיטליה שתפו פעולה במטרה להביא את האינטרנט אל מדינתם כדי שהאזרחים יוכלו להנות מהתוצר המהפכני, הם החלו בתחילת 1990 בפרוייקט גדול אשר מטרתו הייתה להניח כבל תת-ימי בין ישראל, איטליה, יוון וטורקיה, לכבל הנ"ל קראו 'EMOS-1'. פרויקט זה עזר רבות למדינות להתפתח באופן דרסטי ומהיר, להרחיב את העסקים באופן יעיל יותר ואף עזר למדינת ישראל ליצור קשר חזק ויציב (אף מכירת נשקים) עם מדינה מוסלמית כמו טורקיה. כיום, חברת 'בזק בינלאומי' מחזיקה בכבל בשם 'Cios' אשר קיבל שדרוג מחברת 'בזק בינלאומי' ועד היום מחובר למדינות אשר לקחו חלק בפרוייקט 'Emos-1'.

מידע מעניין ורחב: 100 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)


הדפדפן הראשון בעולם[עריכה]

בשנת 1991 נוצר הדפדפן הראשון בעולם worldwideweb,על ידי טים ברנרס-לי. עד להמצאת רעיון זה לא ניתן היה לעבור בצורה ישירה בין דפים שונים ברחבי האינטרנט. בצורה מופשטת פעולת הדפדפן היא לקבל כתובת אינטרנט מהגולש ולקשר בין הכתובת המוצגת לדף האינטרנט עצמו (פעולת קישור). הדפדפן בתחילת דרכו כלל בעיקר מלל אך בעקבות התפתחות הטכנולוגיה עם השנים נוספו לתצוגה תמונות, גרפיקה וקטעי וידאו. הרעיון תפס תאוצה וכאשר הגיע לעובדי חברת cern (המרכז הגדול בעולם לחקר חלקיקים ) התחילו להיווצר דפדפנים רבים במספר,אך דומים במהותם.

מידע רחב. טים ברנרס לי המציא את ה-HTML, ולא את הדפדפן: 85 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

המצאת מצלמות רשת (Webcam)[עריכה]

בשנת 1991 ממש בתחילת ההתפתחות של עולם האינטרנט, עשרות חוקרים באוניברסיטת קיימברידג עובדים על התפתחות הרשת. באוניברסיטה נמצאת לרשות החוקרים מכונת קפה. שני חוקרים היו מתוסכלים לראות שבכל פעם שהיו מגיעים לחדר, המכונה הייתה ריקה מפנים. ולכן החליטו לחבר בעזרת כבלים את המכונת הקפה למחשבים שלהם . ובכך הבעיה שלהם נפתרה ויכלו לצפות במכונת הקפה מרחוק, וביום אחד נולדה תוכנת ה "X cofee". לאחר שנתיים ב -1993 ה -"X cofee" הייתה משודרגת וזמינה לכל העובדים ישירות באינטרנט . מכאן מצלמת רשת הראשונה התפרסמה . מהר מאוד מצלמת הרשת הפכה להיות מסחרית ונמכרת על ידי חברה בשם "QuickCam" בשיווי 99$. ההמצאה המשיכה להתפתח בתוך מחשבים ובלוגים ... ועד שנות 2000 הפכה להיות מהפכה בתחום האינטרנט.

מעניין ורחב: 100 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

התפתחות האינטרנט המסחרי[עריכה]

World Wide Web (רשת כלל עולמית) הוא מרחב של מסמכים מקושרים המכונים דפי אינטרנט, ברגע שיש מס' דפי אינטרנט שעוסקים באותו הנושא ונוצרו על ידי אותו גורם הם נקראים 'אתר אינטרנט'. בשנת 1992 אתרי האינטרנט התפתחו בקצב מסחרר בגלל כניסה של גורמים וגופים מסחריים, שם הם פנו לציבור הרחב לצורכי פרסום ומסחר. הכניסה של הגורמים המסחריים גרמה להתפתחות טכנולוגית משמעותית- האופציה להוסיף תכנים של וידאו, אודיו, אנימציות, טקסט מסוגנן ועוד לאתרי האינטרנט. הטכנולוגיה אומצה על ידי תעשיות, חברות, וארגונים שונים הפכה להצלחה ואם השנים התפתחה יותר ויותר.

נדרש קצת יותר מידע: 90 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)


הקמת הדפדפן המסחרי הראשון[עריכה]

לאחר הקמת ה- World Wide Web- דפי אינטרנט, בשנת 1994 מארק אנדנסון וג'ים קלאקר ייסדו חברה בשם נטסקייפ -Netscape Communications Corporation. מארק אנדרסון וג'ים קלאקר היו הראשונים שהמציאו את הדפדפן המסחרי הראשון, ששמו היה Mosaic Netscape 0.9. לאחר הפצתו שונה שמו של הדפדפן מ- Mosaic Netscape 0.9 ל- Netscape Navigator ובתקופה זו הוא צבר פופולאריות, עד כדי כך שלבסוף הוא הפך להיות הדפדפן המוביל. חשוב לציין שהקמת הדפדפן המסחרי עזר להפצה והצלחת האינטרנט בעתיד.

יפה מאד. נדרש עוד קצת מידע: 95 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

התפתחות מנועי החיפוש[עריכה]

יחד עם ההתפתחות האינטרנט ,בשנת ה-90 המציאו את מנוע חיפוש הראשון בשם "ארצ'י" שעזר לאנשים לחפש קבצים בשרתי FTP . שלוש שנים לאחר מכן פיתחו את מנוע חיפוש Wandex שסרק את האתרי אינטרנט באמצעות רובוט החיפוש. בשנת 1994 סטודנט באוניברסיטת וושינגטון בראין פינקרטון המציאה את WebCrawler - מנוע חיפוש הראשון שהיה מחפש לא רק בכותרות של עמודים כמו מנועי חיפוש הקודמים אלה גם בטקסט שבאתר עצמו שכל מנועי החיפוש המתקדמים משתמשים בטכנולוגיה הזו.

מעניין. נדרש עוד קצת מידע: 90 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

מלחמת הדפדפנים[עריכה]

הדפדפן שיצר מהפך בהיסטוריית הדפדפנים נקרא "מוזאיק". "מוזאיק" הינו דפדפן שנוצר בשנת 1993 למען מערכת הפעלה unix ששימשה מאוחר יותר כבסיס מרכזי למערכות ההפעלה של מייקרוסופט ואפל. אחד ממפתחיו הבולטים של הדפדפן מארק אנדרסון החליט לפתח את הדפדפן הבסיסי ובנה את "נטסקייפ". שנה לאחר מכן יצא אל השוק דפדפן בשם אינטרנט אקספלורר,אשר גם הוא בבסיסו מיוצר ממיוזאיק,מהלך זה היה הגורם הראשוני למלחמת הדפדפנים בין נוטסקייפ למייקרוספט. בסופו של דבר מייקרוסופט "ניצחה" במלחמה הווירטואלית.

עוד קצת תאריכים ומידע על הסיבות לנצחון אקספלורר: 90 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

טכנולגיית ה ICQ והמסרים מידיים[עריכה]

בשנת 1996 הופצה לראשונה תוכנת הicq ("i seek you " - בפירוש לעברית אני חושב עליך) שפותחה ע"י ארבעה ישראלים. אותה תוכנה סיפקה שירות של מסרים מידיים באינטרנט, המזכירה את דואר אלקטרוני אך במלל קצר ותגובה מהירה יותר. אותה תוכנה קמה כאשר אותם יזמים הבינו כי ישנם אנשים רבים שמחוברים לאינטרנט ולא קיים בניהם חיבור מיידי בניהם. הכנולגיה שפיתחה icq זכתה להצלחה וחוללה מהפך עולמי, היא נתנה תנופה לתחום המסרים המידיים בה כל שני בני אדם שיש להם מחשב יכולים לתקשר אחד עם השני. תוכנת הicq הופצה בשימוש חינם, כאשר היא מאפשרת שליחת מסרים, שיחות הכוללות מספר משתתפים ואפשרות העברת קבצים וכו'.

מידע טוב. חסרים פרטים על האנשים. 90 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

גוגל[עריכה]

בשנת 1998 נוסדה חברת "Google" אשר שינתה את שיטת החיפוש באינטרנט. סרגיי בריו ולארי פייג', שני חוקרים באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב, בנו דף אינטרנט המשמש כמנוע חיפוש, כחלק מפרויקט מחקר באוניברסיטה. בשונה ממנועי חיפוש שקדמו לו, אשר התבססו על שיטת סדר על פיה יופיעו ראשונים אתרים בהם מילת החיפוש מופיעה מספר רב של פעמים (לעיתים היה מדובר בדפים מסחריים ולא רלוונטיים), לפי שיטת הסידור של השניים, מנוע החיפוש יאתר ויציג דפי אינטרנט בהם מספר רב של קישורים, דבר המעיד על איכות הדפים והרלוונטיות שלהם. תחילה בנו השניים מערכת שתפקידה לתעדף את דפי האינטרנט ולאחר מכן יצרו את מנוע החיפוש "BACKRUB" שבהמשך שמו שונה ל"google" ( מספר 1 שלאחריו מאה אפסים), מטרת השם לשקף את התפיסה בה גוגל הוא מנוע חיפוש המאפשר לקהל הגולשים להיחשף לכמויות גדולות של מידע.

ערך מצויין: 100 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

מסחר באמצעות האינטרנט[עריכה]

ביולי 1998 הושק בבייג'ין, בירת סין פרוייקט המסחר האלקטרוני רחב ההיקף הראשון. בשנת 1999, עם התפתחותו של האינטרנט וגידול משמעותי במספר הגולשים, בוצעו עסקאות בערך כולל של 20 מיליארד דולר אמריקני באמצעות אתרי אינטרנט בעיקר על ידי ארגונים. אמנם, בקרב יחידים רבים עדין שרר הפחד לבצע מכירות, קניות ועסקאות באמצעות הרשת, ועיקר המסחר שנעשה ברשת נעשה ברשתות סגורות, (צבאיות, אוניברסיטאות וכד') שעשו לרוב שימוש בכרטיסי חיוב בסכומים קטנים וחסרי משמעות.

נדרש יותר מידע והסברים: 85 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)


ה"בלוג" והמהפכה שיצר בעידן האינטרנט[עריכה]

ב1997 ג'ורן ברגר הגה את המושג "weblog" על מנת לתאר את התוכן באתר שלו. ב1999 פטר מרהולז קיצר את המושג לבלוג ("blog") ובשנה זו הבלוגים צוברים תאוצה. בלוג- אתר אינטרנט בו נכתבים נושאים שונים העוסקים בחוויות\ חדשות לקריאת הגולשים ובדרך כלל גם לתגובתם. השינוי הגדול שיצרו הבלוגים הוא שצרכן האינטרנט לא רק צורך וקורא אינטרנט באופן פאסיבי אלא גם שותף פעיל באינטרנט, מגיב ומביע את דעתו ונימתו האישית. מה שמסייע גם לחברות שונות שהתפתחו באינטרנט ולמובילי דעת קהל להתאים עצמם לקהל היעד שלהם ואף ל"היכנע" ללחץ הציבור לעיתים.

מידע מעניין. תודה :95 טל ירון 00:54, 1 בנובמבר 2015 (MDT)


התפתחות תקשורת הסמנטית[עריכה]

עם התפתחותה של האינטרנט בשנת 1960 הגיע רעיון מבנה הרשת הסמנטית על ידי המדען אלן מ. קולינס המכונה תקשורת סמנטית . רשת זו היא בסיס נתונים רשתי שמכיל את כל הקשרים הסמנטרים בין מרכביו. מטרת הרשת היא לתת מידע למשתמשים כלומר, אנשים יכלו למצוא ולשתף וגם לקבל מידע בקלות רבה יותר וגם לתאם בין תכנים וישומיים. בנוסף לכך יכלו למצוא ברשת זו קישורים לאתרי אינטרנט ותיקיות עם קבצים ובכך לשנות את הרשת הנוכחית המורכבת למכלול אחד מקושר. גם כיום השימוש באינטרנט ברשת זו תורמת בחברות וגופים שונים כמו המדע וגורמת להבין יותר בהרחבה ולהשתלב בקלות .

הנושא מעניין, אך לא ברור מהסיכום מה זאת הרשת הזאת, וכיצד היא עובדת: 70 טל ירון 00:59, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

שיתוף קבצים[עריכה]

בעקבות התפתחות האינטרנט התאפשרה פעולת שיתוף קבצים בקרב המשתמשים בו. תוכנות שיתוף הקבצים אפשרו למשתמשים לשתף ולהעתיק קבצים שונים בין מחשבים שונים. הקבצים ששותפו היו עשויים להיות קבצים פרטיים של המשתף עצמו או של אחרים. שרת שיתוף הקבצים הגדול הראשון נקרא נפסטר של שון פנינג שנכתב בשנת 1999, אמנם שרת זה תמך רק בקבצי MP3, שרת זה נסגר בעקבות תביעה שהוגשה נגדו על הפרת זכויות יוצרים. לאחר מכן, הופיעה רשת חדשה שאפשרה שיתוף של רוב סוגי הקבצים הקיימים, רשת זו נקראה גנוטלה. במשך השנים נפתחו רשתות נוספות של שיתוף קבצים ורשתות אלה גררו לתביעות משפטיות רבות על הפרת זכויות יוצרים בדיוק על אותו עקרון שבעקבותיו נפסטר נסגרה.

מידע מעניין. היה כדאי להכניס גם את ביטורנט שהיא הרשת הנפוצה כיום, ולהסביר כיצד שרדה. 90 טל ירון 01:01, 1 בנובמבר 2015 (MDT)

התפתחות צרכנות האינטרנט בארץ וברחבי העולם[עריכה]

כאמור, האינטרנט החל את דרכו בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20. ככל שהאינטרנט תפס תאוצה והשתכלל עם השנים (מנועי חיפוש, דפדפנים גרפיים וכו), כך גם עלתה צריכתו ברחבי העולם ולא רק בארץ. קצב השינוי בעולמנו הפרטי והעסקי רק הולך וגובר ובהתאם לזאת, האינטרנט נדרש כמעט בכל בית בעולם כולו ככלל, ובמדינות מתקדמות, בפרט. מדו"ח שפרסמה חברת בזק, עולה כי בשנת 2014 מספר מנויי האינטרנט בישראל עומד על כ-2 מיליון מנויים, עם 5.6 מיליון משתמשים. קצב הגלישה בעלייה. בכל משק בית יש בממוצע 5 מכשירים מחוברים. כמו כן, דו"חות שפורסמו ע"י חברות תקשורת אמריקאיות, מראים כי במדינות רבות בארה"ב, כגון: וושינגטון, ניו המפשייר, מיניסוטה, מיסיסיפי וניו מקסיקו - נרשמה עלייה חדה בצריכת האינטרנט בין השנים 2000 ל-2012, כשבשנת 2000, אחוז התושבים אשר צרך אינטרנט עמד על 43.1% ואילו 12 שנים לאחר מכן, זינק ל-81.0%. נכון להיום, סין היא המדינה עם כמות משתמשי האינטרנט הגדולה ביותר בעולם, עם כמות של 420 מליון משתמשי אינטרנט המהווים מעל 21% מכלל משתמשי האינטרנט בעולם. ארה”ב נמצאת במקום השני עם 220 מליון משתמשים, ובכל אירופה ישנם 475 מליון.

הרבה נתונים. נדרשת מסקנה גם :-) 95 טל ירון 01:03, 1 בנובמבר 2015 (MDT)