על הקשר המוזר בין חוקי הירושה המוסלמים לבין גלי פגועי הטרור

הפיגוע הנורא שהתרחש אתמול בערב, מצטרף אל גל קשה של טרור פלסטיני המתחולל בשנה האחרונה ביהודה ושומרון. גל בו נרצחים אנשים בדרכם לעבודה. אנשים החוזרים ממשחק כדורסל. אנשים כמוך וכמוני, שאיתרע מזלם להיות במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. הגל הזה של טרור, הוא חלק מגלי טרור שנמשכים מאז ראשית הישוב. מאה שנים של טרור שבא בגלים. גלים גלים. יש גלים קטנים ויש גלים גדולים. מה הוא הכוח המניע של הגלים? מה מוביל להתפרצויות המחזוריות הללו?
יש שיגידו כי הכיבוש או המאבק על ארץ-ישראל/פלסטין, הוא המניע לטרור. יש שיגידו שאם רק יסתיים הכיבוש, הכל ירגע. יש שיגידו שזאת תופעת טבע, ותמיד הפלסטינים ימשיכו בטרור. אני מעוניין להציג גישה אחרת. תמצית של עבודת סמינריון שערכתי עבור הקורס "אליטות במזרח התיכון" של פרופ' רמי גינת בו ביקשתי לענות על השאלה מדוע הפלסטינים אינם מצליחים לייצר משילות. כלומר, מדוע הם תמיד מפוצלים? מדוע בכל פעם שהם מתבקשים להגיע להכרעה, המנהיגות הפלסטינית מתפוררת? כך למשל היום, הפלסטינים מפוצלים לחמאס ופת"ח. הם אינם מצליחים לייצר ממשלה שעובדת ביחד ומקבלת החלטות. דוגמא בולטת לחוסר המשילות הזאת התרחשה ב-2006. לאחר שישראל יצאה מרצועת עזה, אבו עבאס דרש מחמאס לא להקים זרוע צבאית עצמאית, החמאס התנגד, והקים זרוע כזאת. הזרוע הזאת שימשה ב-2007 לכבוש את עזה מידי הרשות. אם משווים תהליך הפלסטיני לתהליך לתהליך שעבר על הישוב ערב הקמת מדינת ישראל, ניתן להבחין בשונות. כאשר הוקמה המדינה, שלושת ארגוני הלחימה של הישוב, שהיו שייכים לשלושה זרמים שונים (ההגנה, האצ"ל והלח"י), אוחדו לגוף לחימה אחד – לצה"ל. לא שלא היו התנגדויות, אך באמצעים נחמדים יותר או פחות, שלושת הפלגים איחדו את גופי הלוחמים לגוף אחד שנשלט על ידי הממשלה. זה לא קרה אצל הפלסטינים. עד היום, לפלסטינים יש עשרות אירגוני לחימה, שלפעמים נלחמים נגדנו, ולפעמים נלחמים אחד בשני.

הפיצול במנהיגות הפלסטינית אינו חדש. גם ב-1936, ערב המרד הגדול, זרמים פלסטינים נלחמו ביחד ולחוד. במחקר שערך חלידי (Kahlidi 2001) על הסיבות לכשלון המרד, כמו גם לכשלון הפלסטינים ב-1948, הוא מצא מנהיגות מפולגת, שמתפרקת לרסיסים. הריסוק שעברה המנהיגות הפלסטינית ב-1936 עד 1939, היווה רק קדימון להתפוררות המוחלטת שלהם ב-1948. כאשר פרצה המלחמה, המנהיגות ברחה מהארץ, ואחריה עוד כ-700 אלף פלסטינים נסו. גם לאחר שהוקם אש"פ ב-1964, הוא לא זכה למנהיגות מאוחדת. לאורך כל תקופת קיומו כארגון טרור, אש"פ התאפיין בפיצולים ובפלגנות. לא פעם ארגוני פת"ח לחמו בארגוני פת"ח אחרים. ב1984, לחם הארגון "פתח-אינתיפדה", ברשאותו של אבו-מוסא, פרקציה של פת"ח, כנגד ארגון האם פת"ח. ב1994, כשהנהגת אש"פ הגיע ליהודה שומרון וחבל עזה, בעקבות הסכמי אוסלו, המנהיגות לא הצליחה להשיג אחיזה. פיגועי הטרור שהתגברו בשנת 1994, הובלו בעיקר על ידי החמאס. מתוך 32 פיגועי טרור שבוצעו בשנה 1994, 12 בוצעו על ידי החמאס, 3 על ידי הג'יאהד האיסלמי, עשרה על ידי לא מזוהים, ורק שני פיגועים על ידי חברים בפת"ח או במשטרה הפלסטינית (מקור). החמאס וארגוני טרור אחרים, שלא משויכים לאש"פ, הובילו לגל של פיגועים. אש"פ רק נגרר אחריהם.

fatahhamas617_MPW77_26548מדוע אם כן אין מנהיגות מאוחדת או לפחות ממשל מאוחד אצל הפלסטינים? זאת היתה השאלה שעניינה אותי. ומה שמצאתי, היה מעניין אף יותר.
מצאתי מספר דברים שהתמיהו אותי וגילו לי דבר מה על החשיבות של כוחות בחברה האנושית שלא הייתי מודע לחשיבותן, לפני המחקרון הזה. מעניין מה תחשבו אתם על הממצאים שלי. אשמח להערותיכם בסוף הפוסט.

אחד הדברים שמצאתי, הוא שבאופן כללי, בעולם הערבי-מוסלמי, מצב הדמוקרטיה הוא הגרוע ביותר בעולם. יותר גרוע אפילו מהמצב באפריקה. חוקרים שניסו להסביר את הסיבות לכך מצאו מספר הסברים שונים. ההסבר המעניין הראשון מבחינתי, נמצא בעבודתו של קורן (Kuran 2004). קורן מראה שבאסילאם ישנם חוקים חברתיים, שבמבט ראשון נועדו להיטיב עם העם, אך בדיעבד, גורמים לכך שהעם יהיה חלש יותר. החוקים הללו נועדו לאפשר חלוקה טובה יותר של ההון, ולמנוע מתאגידים כלכליים לקום. על פי חוקי הירושה המוסלמים, אדם חייב להוריש 2/3 מהונו לכל צאצאיו בצורה שווה. ורק בשליש אחד מהונו הוא יכול להוריש כטוב בעיניו. החוק השני הוא החוק שאינו מכיר בהתאגדות-כלכלית. כל עסקה שנעשית באיסלם, היא בין אנשים. היא אינה יכולה להתבצע בין חברות, כפי שהדבר מותר במערב. התוצאה היא שכל הסכם כלכלי, הוא בין מספר מצומצם של אנשים, וכל הסכם תקף, כל עוד האנשים הללו חיים.

שני החוקים הללו גרמו לכך שהון לא יוכל להצטבר בקרב מוסלמים לאורך הדורות. כמו כן, לא יוכלו לקום תעשיות או חברות-כלכליות גדולות. והחוקים הללו הובילו לכך שברבות השנים, כאשר במערב התפתחה תעשיה מפותחת, שהובילה להתפתחות מעמדות עשירים (ועצמאיים מהממשל), ולהתפתחות מעמד ביניים נרחב שהתבסס על התעשיה המתקדמת, בעולם האיסלאם לא יכלו לצמוח מעמדות כאלו או כלכלות שעליהן יכול היה לצמוח מעמד ביניים.

למעשה הדרך היחידה לצבור הון לאורך דורות, היא להיות נאמן למלוכה ולשרת אותה. מקור ההון בעולם הערבי היתה מערכת המיסים שהושתתה על העמים הערבים ועל הסוחרים שנעו במרחבי האימפריות המוסלמיות. וכדי להנות מן ההון הזה, היה עליך להיות מקורב לשלטון. היה עליך לזכות בחסדיו, ולהיות נאמן לו. כך הפך השלטון בעולם המוסלמי לכל-יכול. שלטון ללא עוררין, שכל האליטות נשארות נאמנות לו. מי שנטש את חיבוקו של השלטון, שוב לא יכול היה להבטיח לו או לצאצאיו עושר.
בעולם המוסלמי, כבר מראשיתו, דאג השלטון לחזק את עצמו ולהחליש מתחרים. המנהיגות המוסלמית צמחה כבר מראשיתה, מתוך חצי האי ערב, והמזרח התיכון. אזור שהיה משופע בשבטים נודדים (בדואים). שבטים אלו לא היו מורגלים לשלטון, ובמידה רבה היו ועדיין מקור לסיכסוכים ולמריבות. הם איימו על השלטון המוסלמי, וכדי להתמוד עם האיום, היה על מנהיגי העולם המוסלמי, להחליש את כוחם של השבטים. השלטון דאג לגייס את לוחמי השבטים, וליישבם במקום רחוק, כך שיאבדו את זיקתם השבטית. השלטון דאג לקרב אליו את ראשי השבטים, ולהופכם לתלויים בשלטון. השלטון דאג לצ'פר את מי שהיה קרוב אליו, ולהחליש את מי שאיים עליו. כך צמח שלטון ריכוזי מאוד בעולם הערבי. שלטון עריצות, שלא היה צריך להתחשב עוד באליטות עצמאיות. השלטון פשוט החליש אותן, וכך מנע איום.

העדרם של אליטות עצמאיות, כתוצאה מחוקי האיסלאם, כמו גם מסורת שלטונית שדאגה לרכז את כל הכוח בידי השלטון הובילה לעריצות ושחיתות. והיא גם הובילה לתופעה שעליה אנו משלמים עד היום.

בניגוד למערב, שבו התפתחו אליטות כלכליות עצמאיות מהשלטון. אליטות שיכלו לבוא בדרישות, ולדאוג לעליית זכיות קניין וחופש הביטוי, כמו גם להופעת הפרלמנטים, בעולם הערבי לא צמחו אליטות כאלו. סיפור של המגנה כרטה, היא עדות להתליך כזה. ב1215, זכו הברונים האנגלים להקמת הפרלמנט הראשון, כיוון שהמלך היה זקוק לכספים הברונים כדי לנהל את מלחמותיו. לאורך השנים, כוחן של האליטות העצמאיות הלך וגדל, ואיתן גם הזכויות שהמלכים נאלצו להעניק להן. בעולם האיסלאם זה לא קרה, כי הדרך היחידה להיות אליטה לאורך זמן, היא להיות נאמן לשלטון.
אולי זאת הסיבה שבגללה מצב הדמוקרטיה במזה"ת, רע מהמצב באפריקה. באפריקה, עד כמה שידוע לי, נשארו ראשי השבטים באפריקה עצמאיים, ולכן היה על המנהיגות להתחשב בהם. בעולם הערבי, ראשי השבטים, איבדו מכוחם, והשליטים לא נדרשו להתחשב בהם.

עד כאן, על הסיבה לחולשת הדמוקרטיה בעולם הערבי, והסיבה לשלטון העריצות הנפוץ כל כך באזורינו. אך יש לשיטת הממשל הזאת גם השלכות קשות עלינו. על ישראל. הסיבה לכך היא בתופעה אופיינית שנוצרת בסוג כזה של שלטון וסוג כזה כלכלה.

בעולם המערבי, כאשר אדם מאבד את ראשות הממשלה, או ראשות השלטון, יש לו לאן ללכת. לא חסרים ראשי ממשלות, שהתעשרו בתקופה בה לא היו בהנהגה (ע"ע, אהוד ברק ומגדלי אקירוב). הקרקע הכלכלית בארצות המערב, היא כר נוח לקליטת מנהיגי שלטון שירדו מגדולתם. בעולם הערבי אין זה כך. ברגע שמנהיג של מדינה ערבית מאבד את השלטון אין לו לאן ללכת. ההון, ככמעט כולו נובע מקשרים עם השלטון. ועכשיו, לאחר שהודח, שוב אין הוא מהווה עניין עבור השלטון. נהפוך-הוא. עכשיו הוא מהווה איום, ולכן המנהיגות החדשה תעשה הכל כדי להרחיק אותו מהשלטון. ויחד עם ההרחקה, גם יאובד עתידו הכלכלי של המנהיג (אלא אם כן דאג לשמור רזרבות ליום גשום בחשבון בנק בשוויץ (כפי שעשה ערפאת, ורבים מראשי השלטונות בעולם הערבי)). כתוצאה מכך, התחרות על השלטון בעולם הערבי, היא על הכל או לא כלום. מרגע שהגעת לעמדת השלטון, לא תניח לאף אחד לאיים עליך. כל מתחרה יסולק בדרך זאת או אחרת.
אין תופעת ההכל-או-לא-כלום פוסחת על הפלסטינים. בספרו A state of failure, מתאר שנזר (2013) את המהלכים השונים של אבו-מאזן לסלק מתחרים. אבו מאזן מאשים את מתחריו בפשעים, ושופט אותם לשנות מאסר. הוא מעליל עליהם, רק כדי לדחוק אותם מעמדות איום. הוא עושה זאת בשקט, אך הדבר דומה למה שפוטין עושה ברוסיה. אפילו רפורמטור גדול וחשוב כמו סאלם פיאד, שהיה אמור לתקן את הממשל הפלסטיני, סולק כאשר הרפורמות שלו הפריעו לאבו מאזן, לשלוט שלטון יחיד.
מדוע אם כן תופעה ההכל-או-לא-כלום חשובה לעניינו? מה אכפת לנו אם הפלסטינים חיים תחת שלטון יחיד? הסיבה לכך שהתופעה הזאת חשובה עבורינו, היא שהיא מהווה את הכוח המניע לגלי הטרור נגד ישראל.

איך זה קשור? אנסה להסביר:

בכל חברה אנושית קיימים טיפוסי אלפא. טיפוסים שמבקשים לשלוט ולהנהיג. טיפוסים אלו נהנהים מהכוח שניתן בידיהם. הם נהנים לנהל את העולם כרצונם. וכדי להשיג זאת, הם מוצאים דרכים לאסוף תחתם אנשים נאמנים שיסיעו למנהיג להגיע לגדולה. התופעה רווחת בעולם האנושי, כמו גם בעולם הטבע בכללו. התעשייה מנצלת תוכנות אלו, כדי למנות מנהלים. אנשים שמשתמשים במשאבי התעשיה כדי לשכור עובדים, ולהובילם לפיתוח והתרחבות המחלקה והתעשייה. גם במרחב הפוליטי קיימים אנשים כאלו, שמובילים את מפלגתם או את רכיבי המפלגות שלהם, כדי להגיע להשפעה וגדולה. במערכות השלטון הדמוקרטי, התחרות בין טיפוסי האלפא הללו היא הוגנת. יש כללים ברורים והתחרות היא אפשרית. מחר אתה יכול להיות ראש ממשלה, ומוחרתיים, ראש אופוזיציה. כדי לעלות לשלטון, אין צורך להפעיל אלימות. חוקי המשחק ברורים, ומי שמפסיד, יכול להמשיך לשגשג במקומות אחרים. לא כך הדבר בעולם הערבי. כאן התחרות היא על החיים ועל המוות.

ולכן, האליטות שנמצאות בשלטון אינן מוכנות לתת מקום לאליטות חדשות. המינוי בעולם הערבי הוא עד המוות, בין אם הוא נגרם מזקנה, ובין אם הוא נוצר כתוצאה ממרד מוצלח. וכיוון שהמינויים בעולם הערבי הם כל כך ארוכים, אליטות חדשות אינן יכולות לצמוח. האליטות הישנות דבקות לכסאן, והחברים החדשים בארגון, תקועים למטה. אך כמו שאמרנו, טיפוסי אלפא אינם חובבים גדולים של שעמום והעדר יכולת להתקדם. הם שואפים לגדולה. ואיך הם עושים זאת? הם מגייסים יותר משאבים, כדי לגייס יותר כוח לדחוק את עצמם כלפי מעלה.
ואיך מגייסים משאבים בעולם הערבי? בעולם המודרני מגייסים משאבים על ידי גיוס תרומות מתומכים עשירים. אבל כמו שהסברנו, בעולם הערבי, האליטות העשירות הן חלק מן השלטון. מה יעשה אם כן טיפוס אלפא צעיר? איזה כח הוא יגייס? אה….. את הכוח היחיד שעומד לראשותו בשפע בעולם הערבי. בהעדר תעשיה מפותחת, העולם הערבי מתאפיין באכלוסיות חלשות ועניות רבות. וכדי להניע את האוכלוסיות הללו, כל מה שצריך לעשות, הוא לעורר זעם. האוכלסיות הללו, הסבלות מחרפת קיום, קלות להתססה. ואת מי אפשר להאשים בכל החוליים של החברה? האם את המנהיגות הישנה של הפלסטינים שאינה מוכנה לזוז ממקומה? אולי, אך זה לא ממש חומר טוב לסיפורים מתסיסים. החומר הטוב ביותר, הוא סיפורי אגדות. סיפורים על שדים ושטנים. סיפורים על נבלים הפועלים מאחורי הקלעים, כדי לפגוע באוכלוסיה המסכנה הזאת. ומי יכול להיות הנבל הראשי באגדה כזאת? ובכן, הנבלים האולטימטיבים באגדות הללו, הם לא אחרים מאשר אנחנו. כן אנחנו היהודים. לאו דווקא היהודים שחיים בישראל. כל היהודים באשר הם. הם אלו שמנהלים את העולם, ומצמיתים את הערבי המסכן.

arabcartoons07אגדות אלו שהיו קיימות מזה שנות דור בעולם המערבי, זכו לתחייה מחודשת בעולם הערבי (קישור). אגדות הללו, שלא היו מביישות את גבלס, קיימות בכלי תקשורת רבים בעולם הערבי, כולל התקשורת הפלסטינית שחתומה איתנו על הסכמי-פרו שלום. האגדות הללו נפוצות מאד, והן אלו שמלבות את השנאה ליהודים. אני לא יודע אם שמתם לב, אבל "יודין רין" היחידי שהצליח להתבצע במאתיים השנה האחרונות לא היה בידי הגרמנים, אלא בידי הערבים. בתוך עשור או שניים, כול העולם הערבי נוקה מהיהודים, בזכות פרעות ושנאה הולכת וגוברת ברחובות ערי העולם הערבי.
בישראל המצב עוד הרבה יותר "טוב". הנוולים נראים יותר ברור, כשהם כובשים ומנדים את האוכלוסיה הפלסטינית. תחת הכיבוש הישראלי, הסיפור ברור יותר. האשמים הברורים והמיידים, הם הישראלים. לא חס וחלילה המנהיגות המושחתת, שלא מצליחה להקים מדינה לעם הפלסטיני כבר למעלה ממאה שנים. לא הרשות הפלסטינית, שלא הצליחה לנצל את ההזדמנות של אוסלו כדי להקים מדינה. לא אבו-מאזן שוויתר על ההצעות הנדיבות של אולמרט. לא הם. הם לא האשמים. מי שאשמים, הם מי שביקשו לצאת משטחי יו"ש, אך נאלצו לחזור, כיוון שהטרור הפלסטיני היה בלתי נסבל.

ואכן, טיפוסי אלפא הללו מגייסים את ההמונים, על ידי ליבוי שנאה וסיפורי אימיים על הישראלים. זאת הסיבה שכיום מתחוללת התחממות סביב מסגד אל-אקצא. התחממות שנובעת מהצורך להסיט וללבות אש, כדי להניע את גלגלי המהפכה, לא נגד הישראלים, אלא נגד אליטות השלטון הפלסטיני. להתחממות הזאת, קדמה שנה של מתחים פנימיים עזים בתוך הפת"ח (כתבה באל-מוניטור).
ואז, מה עושה השלטון הפלסטיני? האם הוא יכול להשאר אדיש? לא הוא לא יכול. כדי לא לאבד את הלגיטמיות, האליטות הפלסטיניות מצטרפות לחגיגה. מנחם קליין שחקר את הסיבות לפרוץ האינתפדה השניה טוען, שלאירועים קדמו מתחים פנים-פלסטינים. המתחים הללו התפוצצו באוקטבר 2000, בעקבות עליית שרון להר הבית. וכאשר הפכו המתחים הללו לאלימות גלויה נגד ישראל, נאלץ הפת"ח להקים ארגון טרור משל עצמו, כדי להישאר לגיטמי (Klein 2002). גם ברגותי במשפטו טען את אותה טענה. הוא אמר כי הפת"ח הקים את ארגון חללי-אל-אקצא כדי להישאר רלוונטי בעיני הציבור הפלסטיני (זהו הארגון שממנו יצאו רוצחי איתם ונעמה היקן).

וכך לסיכום, הנה התהליך בקצרה. השלטון בעולם הערבי הוא במצב של הכל-או-לא-כלום. מי ששולט לא מאפשר למתחרים לעלות מלמטה. העולם הערבי אינו משופע בתעשיה, באליטות כלכליות עצמאיות או במעמד ביניים מפותח. ולכן הדרך לאיים על השלטון, היא להתסיס את השטח, ולצבור אוהדים אלימים. האלימות הזאת, שמכוונת נגד האליטות, בסופו של דבר מתפרצת נגדנו. וזאת היא תורת הגלים בכמה שורות. פעם בכמה זמן, המתחים הללו שנצברים במשך כמה שנים, עולים על פני השטח, ומתפרצים. כאשר הם מתפרצים, הפלסטינים נכנסים להתנגשות בישראל. ישראל בתמורה מחסלת רבים מטיפוסי האלפא הללו או כולאת אותם, והשטח שקט לכמה שנים, עד שצומח גל טיפוסי האלפא הבאים, שגם הם מלבים את השנאה, עד שהיא שוב עולה ומתפרצת, וחזור חלילה.

ואם כן, כיצד מפסיקים את גלי הפיצוץ הללו?

אינני חושב שהתשובה היא בסיום הכיבוש. יהיה צרוך להפסיק לשלוט בעם אחר, אך אין לזה קשר לפתרון האלימות. גם בפלסטין, עדיין תתקיים מנהיגות הכל-או-לא-כלום, וגם בה יחולו גלי אלימות, שיופנו נגדנו בדרכים כאלו או אחרות. פעם בכמה שנים נזכה לסבב אלים עם הפלסטינים, בדומה למה שקורה כיום בעזה.

לדעתי הפתרון נמצא במקום אחר.

הוא נמצא בסיבה הראשונה. העדרה של כלכלה משגשגת ועצמאית בקרב הפלסטינים. כלכלה שיהיו בה בעלי הון שיעשו את כספם ללא תלות ברשות. כלכלה המבוססת על תעשיות מתקדמות, שבה צומח מעמד ביניים רחב. אני מאמין שהעם הפלסטיני מסוגל לכך. על פי דוח האו"ם, הפלסטינים הם אחד העמים הערביים המשכילים ביותר. לאורך השנים, הפלסטינים הפגינו חריצות רבה. הם בנו חלק גדול מהבניינים בישראל. כל מה שנדרש מהם, אלו תנאים להתפחות עסקים. עליהם להנות מהיכולת ליזום, ולבנות אימפריות כלכליות. אימפריות שלא יהיו תליות ברשות, ולא בישראל.
כדי להצליח לעשות זאת, על האיחוד האירופי וארה"ב, לדאוג לכך שיתקימו התנאים המשפטיים והשלטונים שיאפשרו צמיחת עסקים. עליהם לוודא שפיתוח עסקי אינו תלוי במתן שוחד לפקידי ממשל. בכוחם של האיחוד וארה"ב לעשות זאת, כיוון שהם המסבסדים הגדולים של הרשות. עליהם לעודד מנהיגות כמו זאת של סאלים פיאד. עליהם לאפשר לאבו-מאזן לפרוש, ולאפשר עליית מנהיגות חדשה בתוך הפת"ח.

הכלכלה החופשית הזאת, תאפשר את צמחיתה של אליטה פוליטית חדשה. כזאת שאינה נדרשת להסתה ואלימות, אלא לקדם את האינטרסים של מובילי הכלכלה הפלסטינית.
כדי לעצור את הגלים, ולאפשר סיכוי לחיים נורמלים במזה"ת, צריך לשנות מספר דברים, והעיקרי שבהם, הוא לאפשר את צמיחתה של כלכלה מתקדמת פלסטינית. על ישראל, לסייע במהלך, ואף להנהיג אותו, כיוון שחיים נורמלים עם הפלסטינים, הוא קודם כל אינטרס אישי שלנו.

יחוסים

Khalidi, R. (2001). The Palestinians and 1948: the underlying causes of failure. In E. L. Rogan & A. Shlaim (Eds.), The war for Palestine: rewriting the history of 1948 (p. 252). Cambridge: Cambridge Univ Press.

Kuran, T. (2004). Why the Middle East is economically underdeveloped: historical mechanisms of institutional stagnation. Journal of Economic Perspectives, 71–90.

Klein, M. (2002). The origins of Intifada II and rescuing peace for Israelis and Palestinians. October, 2, 50–51.

Facebook Comments

11 thoughts on “על הקשר המוזר בין חוקי הירושה המוסלמים לבין גלי פגועי הטרור

  1. נרי בר-און

    טל יקירי, פיתוח כלכלי בלי פיתוח חברתי ופיתוח משאבים לא בהכרח מבסס כלכלה שהפלסטינים/ערביי פלסטין . הקונפליקט העיקרי הוא שפרוייקט ההתנחלות נמצא במתח מתמיד עם התפתחות פלסטינית. אם הם מפתחים כלכלה ותעשייה … הם יפתחו כלי נשק. אם ירוויחו כסף יוכלו לקנות כלי נשק. אומנם לא כולם, אבל תמיד יהיו קיצונים (כמו שיש אצל היהודים) שימירו התפתחות והזדמנויות כלכליות לפעילות שמטרת לתקן עוול היסטורי כזה או אחר.

    Reply
    1. טל ירון Post author

      הי נרי,

      ברור שבכלכלה אפשר לפתח גם כלי נשק. אבל לשם כך לא נדשת כלכלה מפותחת. תראה את עזה. עם תל"ג לנפש מהנמוכים בעולם (850$), הם מייצרים אחלה תעשיית נשק.

      אך אם לפלסטיני הממוצע יהיה מקום ללכת לעבוד בו. משרד הייטק. חברת פיתוח… כל מה שאנו מכירים במדינתנו כולל אליטות הון חזקות, אני מעריך (על פי המנגנון שהצגתי בפוסט), שהאלימות תרד.

      Reply
  2. אהרן פורת

    ניתוח מרתק, פעם ראשונה מזה שנים שאני קורא טיעון ימני מבוסס, רציונלי ו(כמעט) משכנע. החור שאני מזהה בתזה שלך הוא התעלמות כמעט מוחלטת מהצטברות של תסכול אצל כל הפלסטינים (ולא רק זכרי אלפא, גם אמהות, וילדים, פועלים פשוטים והרבה אחרים) בגלל ההשלכות היומיומיות של הכיבוש על שגרת חייהם.

    עבור המשפחה שחיילים חמושים פרצו אליה הביתה במרדף אחרי בנה החשוד שאותו היא לא ראתה חודשים, עבור העציר המנהלי שלא יודע למה נעצר ואין לו דרך לטעון לחפותו, עבור האסיר שההודאה שלו נגבתה בעינויים והוא למעשה חף מפשע, עבור הילד שבא למחות כנגד השתלטות עוינת על המעיין שמשקה את הכרמים של המשפחה שלו וחוטף מכות מחייל מבוגר ממנו בעשור וחצי, עבור האם שצריכה לנסוע שלוש שעות וחצי כדי להגיע למקום העבודה בכפר השכן שנמצא מרחק של 2 קילומטר – עבור כל אלה הכיבוש אינו "אגדה" אלא מציאות סיוטית יומיומית שכולנו שותפים ליצירתה במעשה או במחדל.

    הפתרון שאתה מציע מעניין מאוד וראוי לבחינה, אבל אין סיכוי שהוא יספיק כל עוד חיי היום יום של מיליוני פלסטינים נראה ככה והם ממשיכים לחיות תחת דיכוי יומיומי, מוצדק או לא, ומציאות קבועה של ענישה קולקטיבית.

    Reply
    1. טל ירון Post author

      אהרון שלום,

      אין ספק כי לכיבוש הישראלי יש את ההשפעה שלו. אבל חשוב על זאת כך. אם הפלסטינים היו מסכימים ב-1947, לתוכנית החלוקה. האם היתה להם היום מדינה משלהם היום? אם הם היו מצליחים למנוע פיגועים ולעמוד בהסכמים של 1993, האם היתה להם מדינה כבר היום? אם יאסר ערפאת היה מקבל את ההצעות הנדיבות של ברק וביילין ב-2000, האם היתה להם מדינה? אם אבו-מאזן היה מנצל את ההזדמנות שאולמרט העניק לו ב-2009, האם היתה להם היום מדינה? מדוע הפלסטינים מצליחים לפספס כל הזדמנות?

      אנו כשהינו במצבם לא הינו כאלו בררנים. ההצעה של 1947, היתה הצעה רעה, ובכל זאת בחרנו בה. אנו ניצלנו כל הזדמנות להקים מדינה, והם ניצלו כל הזדמנות להחמיץ הקמת מדינה.

      אז נכון שבפועל, אנו אלו שבסוף שם, אבל זה בגלל שהם ממש התאמצו להשאיר אותנו שם, ונמנעו משלטון עצמי.

      האם אני טועה?

      Reply
      1. אהרן פורת

        אתה לא טועה, אבל אין אפשר להמשיך להנהיג את המדינה הזאת כשאנחנו רק מסתכלים במראה האחורית ולא מבינים למה פעם אחר פעם אנחנו סוטים מהשביל ומתנגשים בעמודי חשמל… להנהגה הפלסטינית יש אחריות היסטורית על המצב, אבל כשבוחנים את ההווה בעיניים לא משוחדות אפשר סוף סוף לראות שההנהגה הפלסטינית הנוכחית החליטה לנטוש את דרך האלימות ולפנות לדרכי מאבק לגיטימיים – כלכליים, דיפלומטיים ופוליטיים, ואנחנו בתגובה המשכנו להתייחס לכל מהלך כזה כאל "טרור", הגבנו באלימות מופרזת על כל אירוע של אלימות נקודתית, ונדמה שאנחנו לא משאירים להם ברירה אלא לחזור לדרך האלימה. האחריות על הדם שנשפך ויישפך היום היא על ההנהגה הישראלית הרבה יותר מאשר על ההנהגה הפלסטינית.

        Reply
        1. טל ירון Post author

          אהרון, אני מסכים עם דברייך. אכן יש כאן הנהנגה פלסטינית שסוף סוף מוכנה לנסות למצוא פתרון בדרכי שלום. אך היא עדיין רחוקה לספק את הסחורה. היא לא יציבה, בגלל שיטת השלטון של הכל-או-לא-כלום. להערכתי, בלעדי שיפור הכלכלה הפלסטינית, לא ניתן יהיה ליצור מדינה פלסטינית שתאפשר שלום.

          לכן אני מציע שהדרך הטובה ביותר, היא לסייע לפלסטינים ליצור כלכלה טובה, ולסייע להם לאט לאט לקדם שלטון דמוקרטי יותר ואלים פחות.

          Reply
  3. אמיתי סנדי

    מעניין.
    הערות:
    א. את היודן ריין בארצות ערב קידמה התנועה הציונית, בין השאר באמצעות ביום פיגועי טרור נגד יהודים.
    ב. ובאותו עניין, התייחסות לליבוי האש סביב אל-אקצה רק של הצד הפלסטיני והתעלמות מליבוי האש של הצד הישראלי במקום (ובירושלים בכלל) זה ניתוח חסר וחד צדדי ביותר.
    ג. נבלים, לא נוולים.

    Reply
    1. טל ירון Post author

      אמיתי, שלום,

      א. יתכן מאד כי הישוב סייע, אך קשה היה שלא לפספס את השנאה ברחובות ערב. מסיפופרים שקראתי ושמעתי, השנאה של הערבים היתה אמיתית ומלאה. שנאה שקיימת עד היום, ברבות מארצות ערב.

      ב. אני מסכים שבתחילת המהומות היה תפקיד לאנשי "הר הבית" היהודים. אין ספק שלנו יש את הבעיות שלנו עם הקיצונים שלנו. אבל העניין הוא כאן שהסיפורים סביב מסגד אל-אקצא, יצאו משליטה, הרבה בזכות אינטרסים פנים-פלסטינים (וכנראה פנים ירדנים) :http://www.jerusalemonline.com/news/middle-east/israel-and-the-middle-east/op-ed-jordans-king-promotes-anti-semitism-15772

      ג. תודה, כבר מתקן

      Reply
  4. Dan

    טל שלום,
    ניתוח מעניין מאוד.
    תחילת הטעון שלך נעוץ באיסלאם. אם אני מבין נכון כל עוד מדובר באוכלוסיה מוסלמית המצב הנתון יגיע. כל שינוי שתיכפה הוא שינוי זמני.
    לכן הפיתרון הוא חיזוק הלא מוסלמים שגם כך נמצאים בברית איתנו. ו- החלשת האיסלאם.
    לא ממש ברור לי איך מחלישים את האיסלאם,
    המדינה המוסלמית שעשתה זאת ולכן היא גם המתקדמת ביותר חזרה לאחרונה לחיק האיסלאם בראשות ארדואן. המדינה המוסלמית המתקדמת יחסית השניה היא איראן. ארצות הנפט מנצלות את הנפט ולכן לא הייתי מנתח את הכלכלה שלהן.
    ביגלל טיבעו של האיסלאם איראן משקיעה כל כך הרבה בצבא ובטרור וזו אחת הסיבות למצב הכלכלי העגום שלה.
    כנ"ל אצל הפלסטינים.
    הבעיה היא האיסלאם, גם כלכלית (מהניתוח שלך) וגם עיקרון הג'האד (שלמעשה אומר שאם אתה לא חושב כמוני אנו נתונים במצב מילחמה).
    לצערי אני לא רואה איך מסיימים את הסיכסוך עם האיסלאם.
    הערבים הם בעלי ברית שלנו עוד מימי בית שני, כאן אין שום סיכסוך.
    האם ניתן לחסל את האיסלאם? האם ביכלל ניתן לחסל רעיון? האם ההיגיון שלנו בכלל עובד כאן? עובדה, המצב באירופה טוב יותר, רצחו מיליוני יהודים, עדיין יש יהודים (למרות שהסטטיסטיקה נגד) והערבים ועמי המיזרח לא מיתנצרים או נהיים אטאיסטים.
    יש רעיונות?

    Reply
    1. טל ירון Post author

      דן, אני מסיכם אתך שאנו במצב מלחמה. אנו במצב מחמה עם הפלסטינים כבר 120 שנים לפחות. זאת מלמה שמתחוללת בגלים. השאלה מה עושים. לדעתי אי אפשר לחסל רעיון. אי אפשר גם לחסל את האיסלאם. מדובר על מיליארד ושש מאות מיליון איש ואישה. כך שבעניין הזה, לא הייתי רואה אופציה ריאלית.

      מה שלדעתי כן ניתן לעשות, הוא לסייע לכוחות מתונים בחברה המוסלמית להתמודד עם הקשיים של האיסלאם, ולמצוא דרך בה מוסלמים כן יוכלוו לחיות בלי לאיים על בני הדתות האחרות או על מדינות א-דתיות.

      ולכן מה שהצעתי, לפחות בעניין הפלסטיני, הוא לסייע לפלסטינים לפתח תעשיה מתקדמת, שתוביל להתפתחות חברה סובלנית יותר

      Reply
  5. Pingback: מבט פילוסופי » Blog Archive » פעולות שמדינת ישראל יכולה לנקוט כדי לשפר את המצב הביטחוני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *