מה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו? או שליטה ממלכתית בתודעה הלאומית

תארו לעצמכם פוליטיקאי ישראלי, המשבח רוצחי המונים. תארו לעצמכם פוליטיקאי המשבח את ברוך גולדשטיין (הגבר). תארו לעצמכם אותו מעודד שיהיו עוד מאות ואלפי ברוך גולדשטיינים. מה אתם חושבים שהיה קורה בתקשורת הישראלית? נכון, צעקות חמס ודרישה מהמשטרה לעצור את האיש בגין הסטה לאלימות. מפלגתו היתה מוצאת מחוץ לחוק (ואכן מפלגה כזאת כבר הוצאה). ואני חושב שאכן בצדק היה הדבר הזה נעשה. דמוקרטיה אינה נבנת על הסטה לאלימות, אלא על בניית יכולת לגשר ולהתדיין ולקבוע על פי בחירת הרוב את המהלך המדיני. כך צריך להיות, וכך ראוי שיהיה.

אלא שבישראל יש פוליטיקאי כזה שמעודד את הברוך גולדשטינים הבאים. הוא קורא מעל גבי בימה פומבית ומשבח אותם, ואף כלי תקשורתי מרכזי לא מדווח על כך. שום חקירת משטרה לא נפתחת כלפיו. נדה, זירו, אפס תגובה של מוסדות החוק או התקשורת הציבורית הרחבה.

לפוליטקאי הזה קוראים אחמד טיבי, אלא שבמקום לעודד את ברוך גולדשטיין מחברון, הוא מעודד את הערבים ליצור פיגועי התאבדות ופעולות רצח של ישראלים. ושום דבר לא קורה, ושם מעשה לא נעשה. אנא הסתכלו על הסרטון הזה, ובואו ננסה להבין מדוע לא נעשה דבר. התיאוריה שאציע, כך אני מקווה תפתיע אתכם.

יש לי תיאוריה שתנסה להסביר את התופעה המוזרה הזאת של העדר התגובה בציבוריות הישראלית ובמערכות החוק. על פי התיאוריה, הסיבה היא לכך שהתקשורת שומרת על פרופיל נמוך כלפי הסטה לאלימות מהצד הערבי-ישראלי היא שרוב הציבור הערבי-ישראלי עובר תהליך של ישראליזציה. אם מסתכלים ברחובות רעננה וכפר-סבא ניתן לראות שערבים הולכים ומשתלבים בחברה הישראלית. הרוב, כמו בכל מקום, הוא מתון ולא מתלהם. אם יתנו במה לטיבי, הדבר עלול לגרום להתפתחות תגובות קיצוניות בקרב הציבור הערבי-שיראל ולכן ליצירת תהליך של דה-ישראליזציה ופרוק הנורמליזציה. אנו אומנם נטפל במסיט אחד, אך נקבל אלפי קיצונים חדשים. באופן כללי, הפתרון מבקש ליצור נורמליזציה על ידי המנעות מהגבה לקיצונים. לא להגיב להם. רק לנטר מקרוב שהם אינם מבצעים פיגועי טרור, ומעבר לכך דממה.

לא לגמרי בטוח שזה הפתרון הטוב ביותר. יתכן כי בינתיים, בשקט בשקט, דיבורים מהסוג של טיבי ואחרים מועדדים מילטרזציה של הציבור הערבי. לא ברור. אבל אולי עדיף באמת לשמור על שקט בעניין הזה. מה דעתכם?

העניין השני, הוא איך מדינת ישראל מצליחה להשיג שקט תקשורתי כזה? הרי בעיתונות של שוק חופשי, כל עיתונאי שהיה רואה כזאת הרצאה היה עושה מהסרטון צימס. אין כמו כמה עוכרי ישראל כדי לספק כותרות עיתונים ולמכור עוד קצת. איך קורה שסרטון כזה לא עולה לכותרות הראשיות? הסיבה כנראה נעוצה ברגולציה של המדינה על העיתונות. בצורה כל שהיא מצליחה המדינה לגרום לעיתונות לא לפרסם פרסומים מהסוג הזה. איך מצליחה המדינה לעשות זאת? כנראה באמצעות מה מה שנקרא וועדת העורכים. וועדת העורכים היא פגישה תקופתית של העורכים של כלי התקשורת המרכזיים בארץ, שבה יושבים נציגים של השב"כ וגורמי בטחון אחרים. מן הסתם גורמי הבטחון נותנים הערכות מצב על המצב הפוליטי-בטחוני בארץ, מייעצים ומסייעים כנראה לעורכים לקבל החלטות שיעלימו מידע שעלול לגרום להקצנה של הציבור היהודי והערבי בישראל. העורכים מצדם בניגוד לתתחושת חופש הביטוי שהם משדרים לציבור, הם אנשים רבי כוח במערכת העיתונאית. הם קובעים בסופו של דבר מה יפורסם, איך יפורסם ומי יפרסם. כל עיתונאי, כמו כל מי שעובד בכל ארגון אחר, יודע שכדי להישאר במערכת וכדי להתקדם, עליו לפעול על פי רצונו של האנשים החזקים במערכת. מערכת העיתונות לא שונה בכך מכל מערכת אחרת.

עדות לכך שמערכת הרגולציה בנושא הערבי-ישראלי עובדת בישראל, היא סדרה של ארועי תקיפות של ערבים-ישראלים, כלפי יהודים שבדרך כזאת או אחרת צוינו כסתם אלימות, למרות שבכולם היו מאפיינים לאומניים. ההתקפה בשבוע שעבר בגן סאקר, רציחתו של סעדו, שלושה מיקרי אלימות ביום העצמאות בירושליים, וארועים אלימים שמתרחשים לאחרונה. את ההשקטה משיגים על ידי כך שהמשטרה מדווחת שהאורע אינו על רקע לאומני (למרות שכמעט תמיד היא מוסרת בהתחלה שהארוע הוא על רקע לאומני), והדיון בעיתונות מתמסמס, כיוון שבתקשורת המרכזית דואגים לצייר אותו כלא-לאומני.

כך נראה שמבקשת המדינה למנוע הסלמה של היחס הערבי-יהודי.

האם לדעתכם גישה זאת נכונה?האם ראוי ללכת אני בדרך אחרת (כמו למשל לדבר באמת על הבעיות ולא לעלים אותן)?

Facebook Comments

5 thoughts on “מה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו? או שליטה ממלכתית בתודעה הלאומית

  1. גלילה

    אני מקבלת את ההשערות שלך לגבי מדיניות התקשורת, וטוב שכך.
    אנחנו מהלכים על חבל דק כשמדובר בעולם הערבי. 20% מאזרחי-המדינה הם ערבים שמזדהים עם בני עמם.

    השוואה לברוך גולדשיין לא ממש מתאימה. הגבר בא מחברה מאורגנת. חזקה, שמצהירה על עצמה שהיא מהמוסריות בעולם, מן הראוי שנגנה את מעשיו.

    אינני מצדיקה את הנאום של טיבי.
    אבל הרשה לי לשאול אותך: איך היית נוהג במקומו, כאשר אתה שייך לעם שמוחזק בגרון ע"י אחרים? שהוא עדין לא ממש מגובש (בלשון המעטה)? שאין לו נשק. והכי חשוב, שמזה 3.5 שנים לא מתיחסים למנהיגיו, לא מראים לו אפילו קצה קצהו של חוט לפיתרון. נהפוך הוא. 200 האחזויות בלתי-חוקית ועידוד רציני של הממשלה הישראלית לסגנון הפרוע הזה של מה שנקרא "הפרחת הארץ".

    Reply
  2. אוריש

    התקשורת גם לא מדווחת על אירועי לאומניים של תקיפה ערבים בידי יהודים.
    מקרים כאלו קורים יותר ויותר בתוך תחומי הקו הירוק ולא מדווחים.
    אירועים של בקבוקי תבערה כנגד יהודים בשטחים לא מדווחים.
    אירועים של אלימות ומעצרים כנגד פלשתינאים לא מדווחים.
    האם יש אזרחים שיודעים שבמזרח ירושלים עצרו עשרות קטינים אשר מוחזקים המעצר מינהלי?
    המסקנה שלי שהתקשורת משרתת את המשטר במתן תחושת שקט ושלווה.
    בצורה זאת רב הישראלים יכולים להמשיך לחיות באשליה של מדינה דמוקרטית ושלווה בעוד המציאות קצת פחות וורודה

    Reply
  3. ליאור

    כמו לכל אנשי הימין הנוטים ללאומניות יתר(דוגמת ספרד,איטליה תחילת המאה הקודמת) יש לך בעיה בהבנת
    במושג שהיד שאחמד טיבי מנסה להסביר,
    ובאותו ענין גם ברוך הגבר וכל מיני רבנים לאומנים אומרים אותו דבר.

    Reply
  4. טל ירון

    אוריש, אני מסכים בהחלט.

    ליאור,
    התבונן בערך בויקיפדיה העיברית, ותראה ששהיד פעמים רבות מקושר גם אצל הפלסטינים למחבלים מתאבדים. זאת טעות סבירה, ואינני חושב שהיא תאפיין דווקא את הימין-הקיצוני, כהגדרתך.

    Reply
  5. יוסי לאור

    יתכן שיש פה גם אינטרס של אנשי עסקים שהם בעלים של אמצעי תקשורת או שיש להם השפעה על עיתונאים או על עורכי עיתונים. לעיתים No news = Good news
    עבור עולם העסקים. התעסקות עם מסיתים עלולה ליצור משהו שמפריע למערכת הכלכלית לעבוד.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *